Президентът Румен Радев всъщност одобрява изтребителите F-16 и при сравнение с Грипен признава, че те са по-оптимален вариант за българската армия. Това се случва в интервю за Евгени Генов от вестник “ПРЕСА” от 2012-а.
Години преди да стане президент и да фаворизира шведските машини, тогавашният заместник-командир на ВВС казва следното:
В ценовите предложения на "Грипен" и "Еврофайтър" са включени основно самолети без въоръжение, с минимално наземно оборудване. Пакетът на Ф-16 МЛУ освен девет самолета с напълно отремонтирани двигатели съдържа и всичко необходимо за използване на машините: последно поколение въоръжение "въздух-въздух" и "въздух-повърхност", контейнери и нашлемни системи за целеуказване, системи за обмен на видеоинформация в реално време, тренажори за летците и инженерите, системи за планиране и разбор на полетите, модерно оборудване за обслужване и ремонт, резервни двигатели и обучение. Цената на този пакет е чувствително по-ниска от другите предложения, припомня topnovini.bg.
Подтикнат от Евгени Генов, Румен Радев коментира и твърдението на депутати, че предложените по онова време машини са “летящ скрап”:
Наши експерти се запознаха отблизо с тези самолети. Всички са в перфектно техническо състояние. Лично аз летях на него и изпълних разнообразни задачи. Като способности Ф-16 МЛУ версия М5 няма нищо общо с първоначалния вариант на Ф-16 блок 15. Той превъзхожда значително Ф-16 блокове 30, 40 и в някои отношения дори 50, на които също съм летял и срещу които съм изпълнявал десетки боеве с МиГ-29. Авиониката и интегрираното въоръжение, както американско, така и европейско са впечатляващи. На всеки три години самолетът се модернизира, като разходите се споделят от петте европейски държави, в които е на въоръжение: Холандия, Белгия, Норвегия, Дания и Португалия.
Най-интересната част от интервюто обаче е тази, в която Румен Радев директно заявява, че подръжката на F 16 е далеч по-рентабилна от тази на Грипен. Ето точните думи на настоящия президент, казани през 2012-а пред вестник “ПРЕСА”:
Как ще поддържаме западни самолети?
Най-лесният начин е да възприемем предлаганата от “Грипен” и “Еврофайтър” концепция за поддръжка на две нива: дават ни минимално необходимо оборудване, свиваме драстично инженерно-техническия състав, който преминава ускорено обучение и отговаря само за ежедневното обслужване на самолетите на старта и снемане и монтаж на агрегати. Според тази концепция всички висококвалифицирани дейности по дефектация и ремонти се извършват от фирмата производител чрез куриерска служба. Периодично там се изпращат и самолетите за инспекции с престой от два до шест месеца. Системата работи гарантирано, но гълта много пари.
Докато от Ф-16 предлагат концепция за поддръжка на три нива: предоставят ни модерно оборудване и лаборатории, усъвършенстваме инфраструктурата, запазваме инженерно-техническия състав и инвестираме в неговото обучение. Самолетите никога не напускат България, всички инспекции и техническото им обслужване и поддръжка се изпълняват от български военни специалисти. Разходите за цялостна годишна издръжка на този “свръхсъстав”, сравнен спрямо необходимия за “Грипен” и “Еврофайтър”, са около 2 млн. лв., но той спестява десетки милиони в сравнение с поддръжката на две нива.
Като цяло, по време на интервюто Радев дипломатично отчита качествата на Грипен, но дава ясно да се разбере, че значително по-добрият избор са изтребителите F-16. Какво го е накарало да промени позицията си след като застава на президентския пост - не става ясно.