Документацията е един от основните проблеми при обществените поръчки у нас, коментира Надежда Сандолова, член на Европейската сметна палата.
Тя представи пред депутатите от бюджетната комисия годишния доклад на европейската одитна институция за 2010 година.
Проверката за правилното харчене на европейски средства се доказва с правилно водена документация, обясни Сандолова. Това обаче е един от проблемите при обществените поръчки у нас.
"Документацията са листове, на които трябва да се пише абсолютно точно всичко. Те трябва да се архивират изключително надлежно. Отиваш в обекта, ако ти нямаш документация, какво ще одитираш? Може да кажеш: въобще не е имало търг. Архивът и документацията, административната документация, са паметта на държавата. Правителства се сменят, този идва, другият идва и така нататък. Паметта на държавата е документацията. Ще ви дам малко смешен пример: когато напускате една служба, има един обходен лист. Ако дължите стара книга, стар вестник или химикалка, ще поискат да ги върнете и да се подпишете. Някой иска ли ви да се подпишете на архивираната си документация, за която вие сте отговаряли? Не можеш да вземеш папката и да си тръгнеш просто, защото вече не работиш там", поясни Надежда Сандолова, информира БНР.
Най-големите грешки са при крайните бенефициенти. Там европейската сметна палата ще насочи вниманието си в следващите доклади.
В този доклад сме по-малко новина, отколкото в предходните два. Европейската сметна палата ще се фокусира и главно в разходите към крайния бенефициент, което означава, че може би догодина процентът на грешките като очакване ще се вдигне само на базата на това, че ние сме се изместили към по-рисковите зони., прогнозира Сандолова.