Ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура” е било информирано за искането на Община Своге фаталната отсечка край града да бъде ремонтирана заради лошо сцепление, но тромава процедура в комуникацията с „Трейс” е довела до забавянето, което в крайна сметка отне 20 човешки живота при автобусната катастрофа от август тази година.
Това стана ясно от думите на шефа на агенцията инж. Светослав Глосов в сутрешния блок на БТВ. Той беше категоричен, че АПИ не е „проспала” казуса. По думите му документът от 2017 г. с първо предписание „Пълна подмяна на асфалтовото покритие” и срок за изпълнение „Незабавно” не „нито сензация, нито откритие” на Елена Йончева от БСП и голяма част от другите констатирани дефекти са били отстранени, но точно въпросът със сцеплението се е оказал спорен.
Отправяни са искания към изпълнителя да ремонтира пътя гаранционно, но последвал отказ. От „Трейс” изтъкнали, че твърденията в протокола не отговарят на истината и че общината в Своге не е страна по договора за пътния участък. „След техния отказ е направена оценка от нашата пътна лаборатория, която е констатирала конкретни проблеми”, обясни Глосов.
Такава бил оформен нов протокол с предписания към „Трейс”. Той обаче датира от едва няколко дни преди трагичния инцидент. Глосов подчерта, че единственият начин да бъде „притиснат” изпълнител на пътен проект е в рамките на законово разписаните процедури.
Освен това той отново призова да се изчака следствието преди да говорим за това дали пътят или шофьорът на фаталния автобус има вина за трагедията.
Шефът на агенцията призна, че не може да си обясни как асфалтът се е оказал със състав, различен от утвърдената рецептура. Според него, обаче, тук не говорим за измама, защото разликата би била под 2000 лв. за 350-метров участък. „Няма подмяна на документи за качеството на пътя Своге-София. Просто в един участък от пътя съставът на асфалтовата смес не отговаря на рецептурата, която е била утвърдена. Предстоят независимите експертизи, които са възложени от Прокуратурата. Около 360 метра се оказва, че е участъкът, в който асфалтовата смес не е отговаряла на одобрената рецептура. Това го установихме при контролните проби, взети от АПИ. Разследващите органи ще кажат кой ще понесе отговорност“, обясни инж. Глосов.