През септември се очаква за обществено обсъждане да бъде качен проекта за новия Закон за водачите на моторни превозни средства. Ако бъде приет, то той предвижда значителни промени в изпитите на кандидат-шофьорите.
Според закона теоретичният изпит се разделя на две части. В момента кандидат-водачите отговарят на 40 въпроса. "Ще има 20 до 25 питания и след това видео-въпроси, на които в реално време трябва да реагират на определени ситуации на пътя. След това ще има и въпроси към тях", обяви зам.-шефът на ДАИ Дамян Войновски пред "Телеграф".
Времето за практичен изпит, пък ще бъде удължено. В момента то е от 26 до 32 минути. "Ще има задължение да се кара в градски условия, на скоростен път и на магистрала. Затова ще е нужно повече време", каза още Войновски.
Даяджиите, които изпитват кандидат-шофьори и определят дали да им дадат книжка, също ще бъдат пращани на изпит. Това съобщи шефът на Агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски.
Със законодателни промени се планира държавните служители да преминат на граждански договори. За стимул да останат на постовете си заплатите им ще се повишат от 2 до 3 пъти.
"Сега взимат към 700 лева. Месечното им възнаграждение би могло да се повиши на 1500 - 2000 лева", уточнява зам.-директорът на КАТ Войновски. „Ще се проверява дали реагират правилно в определени ситуации и дали забелязват или подминават грешки на курсистите“, уточни той.
Който не издържи изпита ще бъде освобождаван от длъжност. Това ще се случва бързо и лесно, ако служителите са на граждански договор, а не са държавни служители.
Планира се в бъдеще и обучението за шофьори на леки автомобили да премине изцяло към „Автомобилна администрация“. „120 коли ще са достатъчни за целта. В тях ще може да се монтира много повече техника и да се избегне субективният фактор“, уточняват от ръководството на ДАИ.
Очаква се в колите за кандидат-водачите да има датчици на педалите и мигачите. По този начин ще е ясно кога и как реагира курсистът и дали действително е готов да стане правоспособен шофьор.