„Някой кара колело”...и гази хора, правила и закони

булфото/архив/
share

Новите градски гамени ли са част от колоездачите, които не спазват никакви наредби и изисквания, карат както им скимне и са заплаха най-вече за децата? Такива въпроси си задават родители след поредният вандалски акт в Монтана, където колоездачка прегази момиче и го прати директно в болница.

След инцидента малката Ралица е е със счупен череп и хематом. Майката споделя, че е било невъзможно да предпази детето си, защото колелото се е движило твърде бързо. Тя допълни, че велосипедистката е гледала назад, когато е блъснала дъщеря й. По думите й към момента дъщеричката й е добре, но има опасност от заболявания, които могат да се отключат вследствие на удара. Затова тревожната майка организира петиция за ограничаване на достъпа на колела в част от парка в града.

Преди няма и 2 месеца, през май т.г. подобна трагедия сполетя и софийско семейство. В Южния парк велосипедист рани малко дете и избяга, а по-късно се предаде сам.

Тогава полицията спретна акция да проверява дали колоездачите имат необходимата екипировка.

И докладва, че за само за миналата година са санкционирани 720 велосипедисти. Че колоездачи са причинили 139 пътни инцидента с двама загинали и 140 ранени.

Пак според униформените, сред най-честите нарушения са промяна на посоката на движение, навлизане в насрещното платно за движение и отнемане на предимство, както и преминаване по пешеходни алеи, зони, паркове и тротоари.

Подобни статистики едва ли носят утеха на някого. Още повече, че валят отпреди цяла петилетка, че и отгоре. Дори имаше сравнения с катастрофите, причинени от таксиметрови шофьори, които се оказаха по-малко от тези, направени от велосипедисти...

Преди година МВР пусна разяснителен клип за това как трябва да се движат колоездачите под надслов „Някой кара колело” – рефрен от песента на група „ПИФ”.

Видеото на МВР най-вече показва как колоездачите не спазват правилата за преминаване на пешеходна пътека.

По правилник велосипедистите трябва карат по велоалеите и вдясно на пътните платна. Тротоарите не са място за колела, както и велоалеите не са място за пешеходци.

Правилата са на почит и стриктно се спазват в държавите, където масово се придвижват с колела. Там обаче и инфраструктурата е пригодена за този вид транспорт, а тук все още се изгражда. Този мотив се използва от мнозина, но едва ли може да се смята, че е логичен довод срещу извършвано беззаконие у нас. Разликите ни с онези държави очевидно не са само културно-исторически...

Холандия е европейската държава с най-голям процент на велосипедистите. 31,2% от холандците се придвижват в града основно с колело, твърди изследване на Европейската комисия.

Страната е следвана от Унгария, където 19,1% от хората припознават велосипеда като основен градски транспорт. След това се нареждат Дания (19%), Германия (13,1%), Словакия (9,5%), Италия (4,7%), Ирландия (3,2%), Франция (2,6%), Великобритания (2,2%) и Испания (1,6%).

А у нас придвижването на педали е срещу правилата?! Поради липса на контрол и санкции. Липсват дори по столичния бул. „Витоша”, където е забранено да карат и т.н. и т.н.

От „Пътна полиция” не крият, че санкционирането на този вид нарушители е трудно. А и глобите са нищожни – от 20 лв. до 150 лв.

Виж, доста по-солено струват операциите на пострадалите деца. А страховете и притесненията на родителите за бъдещето им, са безценни и за тяхна сметка.

Водещи новини

Още новини