Всички превозни средства - с техническо досие. Това предвижда проектозаконът за превозните средства, който в момента се обсъжда. Освен това ремонтите на автомобилите вече ще трябва да се извършват само в регистрирани сервизи.
Ремонтите и техническото обслужване на автомобилите да се извършват само от специалистите. За да е сигурно, че на пътя се движат само сигурни автомобили. А правилото искат да въведат транспортните експерти.
„От една страна искаме да защитим потребителя, от друга за безопасност на пътя, защото ремонтът на автомобилите е пряко свързан с това”, заяви Дамян Войновски от Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация” пред Нова телевизия.
Затова всеки сервиз или такъв, в който например се извършват тенекеджийски или бояджийски ремонти, смяна на гуми или диагностика, трябва да се регистрира.
В идеята собственикът на сервиз Стефан Александров вижда и плюсове, и минуси. „Добре е, защото ще се следят дейностите по ходова част, по спирачната система, това нещо да се извършва от квалифицирани механици, докато го правим сами, не е много ясно кой и как си е сменил накладките”, обяснява Стефан Александров.
Законовото предложение се видя притеснително за Института за пътна безопасност. „Всеки знаете, че прави някакви малки технически обслужвания по автомобила си – смяна на гуми, на масло. Оказва се, че ти вече нямаш право да го правиш това нещо и трябва да минеш задължително през сервиз”, обяснява Настимир Ананиев от Института за пътна безопасност.
„Всеки собственик на автомобил може да извършва дейностите, описани в книжката на автомобила, но със закупуването на автомобила получава една книжка, в която пише какви основни неща може да се свършат”, обясни Войновски.
„Да не се окаже после, че някой, който сменя маслото пред блока си, после може да бъде глобен”, попита Ананиев. „Още повече смяна на масла и някакви други консумативи – това може да замърси природата”, обясни Дамян Войновски.
Всеки ремонт ще трябва да бъде записан и в електронно досие на автомобила ни. За да е по-ясна историята му. „Говорим за автомобилите, които вече са били в България, а за тези от чужбина, там няма да има толкова много данни”, заяви Войновски.
По-добрият контрол на сервизите, от автомобилна администрация обещават с повече служители.