От декември 2018 г. потребителите в Европа ще могат да пазаруват онлайн от всяка страна на Европейския съюз, независимо от това къде се намират в момента. Търговците пък ще могат да предлагат техните продукти и услуги на всеки от 500-те милиона граждани на съюза.
Това ще бъде възможно благодарение на подписаните днес правила, които слагат край на блокирането на географски принцип – практиката на потребителите да бъде отказван достъп до продукти и услуги заради това откъде произхождат или къде се намират в момента.
Регламентът беше подписан министъра за Българското председателство на Съвета на ЕС Лиляна Павлова и Антонио Таяни, председател на Европейския парламент.
“Днес е важен ден за всички нас, като европейци и като потребители. От края на тази година ще имаме избор измежду по-голям брой продукти и услуги, когато пазаруваме онлайн, на по-добри цени“, каза министър Павлова. Тя допълни, че днешното финално приемане на правилата е важна стъпка към завършване на Цифровия единен пазар. „Една дискриминация отпада благодарение на тази важна инициатива, за която работиха четири председателства преди нас“, каза министър Лиляна Павлова. Тя благодари на Европейския парламент за подкрепата на българската инициатива регламента да влезе по-рано от предвиденото и на българския комисар Мария Габриел.
„Следващата стъпка ще бъде направена на 1 април когато ще започнем истински да се възползваме от преносимостта на съдържание и когато всички наши абонаменти, видео, книги и игри ще можем да носим със себе си“, каза Мария Габриел след подписването на регламента. Тя подчерта, че общите действия на институциите за пореден път доказват, че могат да носят конкретна полза за гражданите и перспектива за бизнеса, особено за малките и средните компании. „Само 9 % от тях извършват онлайн търговия и сега с географското отблокиране се отваря една нова възможност за тях“, подчерта българският еврокомисар.
„Тази стъпка е като коледен подарък за всички ни“, каза Ружа Хонещайн, член на европарламента и докладчик по досието.
Председателят на ЕП Антонио Таяни също подчерта важната роля на географското отблокиране за гражданите и за това европейският общ пазар да бъде по-богат.
Новите правила, които Европейската комисия предложи през май 2016 г., гарантират на всички потребители и компании равен достъп до еднакви цени, промоции и условия за плащане, когато закупуват продукти и услуги в друга страна на Европейския съюз. Новите правила няма да се прилагат към съдържание, защитено от авторски права, като музика и филми, но обхватът може да бъде преразгледан на по-късен етап.
Цифровата икономика и уменията на бъдещето са във фокуса на Българското председателство. Това е един от четирите основни приоритета на Председателството, чрез който България се стреми да допринесе за завършването на Цифровия единен пазар, да развие цифровата икономика и умения в дигиталния свят.