Многото жертви по пътищата са умален модел на развитието на цялото общество. Заедно можем да направим много повече, отколкото всеки един поотделно. Това каза на пресконференция на тема: "НЕ на жертвите по пътищата на България!", организира Сдружение "Институт за пътна безопасност" (ИПБ) изпълнителният директор на Института Руслан Вуцов. Създаването на Института е препоръчано от ООН и Световната банка.
Целта на създаването на Института беше да обедини усилията на институциите и обществото за подобряване на безопасността на пътя. Само обединени можем да дадем предложения в тази насока, които да бъдат приети от държавните органи, добави Вуцов.
Той съобщи, че от Института предлагат да бъде създадена организация с достатъчно голям административен капацитет, която да извършва мониторинг на пътната обстановка и да подпомага Министерски съвет. Предлагаме тя да бъде подчинена на Министерски съвет. Същевременно е необходимо да се одитира цялата дейност, за да се знае къде се намираме във всеки един момент, заяви Вуцов.
Друго предложение на Сдружението е спешно да се приеме единна стратегия за безопасно движение по пътищата до 2020 г.
От Института предлагат още да се направят промени в нормативната база, с които да се въведе понятието "системен нарушител", както и нова процедура за наказателните постановления. Целта на тези промени е не да превръщат контролните органи в репресивен орган, а да се защити и гарантира обществения интерес, да се опази живота и здравето на участниците в движението, а водачите да спазват закона, уточниха от Сдружението.
Предлага се и нова философия за глобите – те да отговарят на степента на деянието, а рядко прилагани и недаващи ефект в други страни членки на ЕС санкции да бъдат отменени.
Гражданското общество иска нещо да се случи по темата и подава ръка към институциите, каза бившият депутат и председател на транспортната комисия в 43-то Народно събрание Настимир Ананиев. Искаме да предоставим експертиза и решение, да протегнем ръка към институциите. Дали те ще я приемат, това е тяхно решение, но проблемът е видим – не може две години поред да сме на първо място в Европейския съюз по жертви на пътя. Въпросът е да се каже, че това е приоритет и да се действа по него, подчерта Ананиев.