Ало, 112 ли е? Котката ми ражда!

Pixabay
share

По празниците - сигнали за летящо НЛО и раждаща котка. Това гласят част от хилядите обаждания на спешния телефон 112 в дните между Коледа и Нова година. Почти всяко второ позвъняване обаче се оказва далеч от "спешен случай".

Над 4 милиона обаждания са приели дежурните оператори на „Спешна помощ” за изминалата година. Повече от половината от тях обаче попадат в графата "нерегламентирани". Това са случайни набирания на 112, докато телефона е в джоба или така наречената "грешна преценка" - когато подаващият сигнал мисли, че случаят е спешен, но за службите ситуацията не е такава. Само в новогодишната нощ са регистрирани 4200 обаждания.

Гълъб със счупено крило, салам с изтекъл срок на годност или спукан матрак. Операторите твърдят, че са чували какво ли не от другата страна на линията.

„Около Коледа мъж звъня многократно, защото го преследвали духове със сини очи, крият се зад пердетата, жена без ръце го притискала. Полицията беше ходила да установи, че няма джуджета при него”, разказва Диляна Димитрова, оператор към „Спешна помощ”, предава Нова Телевизия.

Някои от сигналите звучат като критични случаи, докато не се провери на място. Има и така наречените "телефонни терористи" - хора, които звънят почти всеки ден. Като баба Анастасия. „Тя се наспива до към 10-11 часа вечерта и започва да звъни и да иска някой да я посети непременно. Симптомите й са задушаване, сърцебиене, но тя всъщност е много самотна. Един път беше направила бухти и ни посрещна от вратата с: „Бухти, бухти... искате ли бухти?”, спомня си Анелия Цонева, реанимационна акушерка.

Голяма част от хората не могат да се ориентират кога реално са изпаднали в животозастрашаваща ситуация, твърдят от системата за спешни повиквания. „Граждани смятат, че 112 е отговорен да им смени изгорялата крушка”, възмущава се Данка Недялкова, говорител на „Национална система 112”.

Или да ги информира докога важат годишните винетки.

„Възрастни хора ни съобщават разтревожени, че са свидетели на нашествие на Неидентифицирани летящи обекти. Впоследствие се оказва, че това са найлонови торбички или китайски фенери”, обяснява Данка Недялкова, говорител на „Национална система 112”.

А наскоро ученик се обадил с молба към диспечера да му помогне да реши трудна задача по математика.

Загубата на ценно време, когато някой наистина се нуждае от спешна помощ, е всекидневие, твърдят операторите. И призовават - набирането на 112 да става с отговорност - към себе си и другите.

Водещи новини

Още новини