София е най-бързо развиващият се и най-модерен български град, но въпреки това той има още много „да учи“, особено по отношение на онова, което можем да наречем „човешко развитие“.
Мисленето за удобството и комфорта на гражданите преди всичко е онова, което липсва на столицата, и това си личи по занемарените тротоари, по прекалено голямото количество автомобили, които правят неприятно, а на места и невъзможно, придвижването пеш. Личи си и по липсата на велоалеи, както и по все още гнусливото сбръчкване на нос, което съпътства идеята за придвижване по този начин.
„Опасно е!“, „Колелото е за онези, които нямат коли“, „За какво ти е колело – няма къде да го оставиш!“ - това са само част от репликите, които ще чуете, когато споделите желанието си да стигнете от точка А до точка Б по този екологичен, не пречещ на никого и сравнително бърз начин.
Ужасът „бебешка количка“
Но докато за велосипедистите все пак в последните години се обособиха няколко велоалеи, които, макар и взети от пространството на тротоарите, а не от пътното платно, все пак вършат работа - то истинската мъка продължава, когато се наложи да се бута бебешка или инвалидна количка. Инфраструктурата е невъзможна за разходка на детето, а всеки инвалид, който успее да премине повече от 50 метра из някой софийски квартал, заслужава медал за храброст.
Въпреки че всички тези изводи можем да ги направим и сами, живеейки в тази среда, докладът на датския урбанист Ян Геел, който преди дни представи визията на екипа си за „София-град на хората“, потвърждава, че един от най-големите проблеми пред столицата е именно нейната остаряла концепция като „град на автомобилите“.
Остарялото виждане за „град на автомобилите“
Според екипа на Геел, който е нает от Столична община като консултант при създаването на стратегия за развитие на публичните пространства, идеята да се поставя приоритет на автомобилите и сградите пред хората датира още от 60-те години на 20 век, но е вече неприложима при съвременните условия на живот. Мобилността е ключова за съвременния градски жител, но едновременно с желанието да се придвижва бързо, модерният човек изпитва и необходимост да живее в чиста околна среда. Работилият по концепции за подобряване на градската среда в градове като Ню Йорк и Москва датски архитект обобщава проблемите и констатира няколко тревожни тенденции в София, които трябва да се ограничат, ако искаме да имаме модерен, съвременен град. Онова, което се случва сега е, че броят на автомобилите и на новите постройки расте, а инфраструктурата не е съобразена с това.
Геел толерира развитието на града в „човешки мащаби“, тоест в 4-5 етажни постройки, а не строежа на небостъргачи. Той насърчава липсата на автомобили в центъра на града и дори призовава за още повече пешеходни зони из централните улици.
Повече четете ТУК