Временната комисия за проучване изпълнението на процедурата по избор на нов тип боен самолет изслуша Иван Иванов, зам – министър по отбраната в периода 2013 – 14 година. Той обясни как е бил организиран процесът, контролът и какви мерки са били предприемани, предаде репортер на novini.bg.
Иванов подчерта, че в периода 2013 – 2014 година работата по избора на многоцелеви изтребител е била приемствена от предходното правителство на две нива. Първото ниво е било управителен комитет начело, на който е бил той, а второто ниво е било екип от експерти от ВВС. „Целта на проекта беше да се осигури въздушен суверенитет на Република България. Ние сметнахме, че България трябва да има именно многоцелеви самолет - тоест с един полет да се осъществяват и три цели: прихващане, изстрелване и разузнаване.
Не всеки изтребител би отговарял на нуждите на ВВС“, заяви Иванов.
Като важен въпрос пред избора е стояло и въоръжението на самолета, както и при сключването на договор да има възможност за поддръжка.
„Стремили сме се да търсим договор, който да покрие нашите изисквания плюс възможност за дългосрочна поддръжка. Съблюдавали сме това самолетът да е на въоръжение в поне една от страните – членки на НАТО“, каза той. По думите му имало е три самолета, които отговарят на тези изисквания – Грипен, Юрофайтър и Ф16. „Изключително важен беше и начинът на плащане“, заяви той и подчерта, че Министерство на отбраната не е можело да се справи с нито един от предложените начини на плащане. „За 850 млн. лв. заделени в Министерството не съм чувал“, каза още Иван Иванов
Той изложи и кратка експертиза на трите типа самолети.
„Конкретна работа по нито една от офертите не е правена и всичко е било на ниво request for information“, обясни той.
Иванов подчерта, че за да се изпълнят абсолютно всички задачи на ВВС са необходими 30 пилота.