51 747 заявления за нови лични документи са подадени в консулствата ни от началото на 2017 г.

share

От началото на 2017 г. до момента в дипломатическите и консулските представителства на България в чужбина са подадени 51 747 броя заявления за нови лични документи - паспорт или лична карта, съобщиха от МВнР.

Общо 15 499 броя заявления за издаване на временни паспорти са постъпили от началото на годината, като най-голям брой са подадени във Великобритания, Германия и Испания.

Наскоро вицепремиерът Екатерина Захариева предложи промени в Закона за българските лични документи, изработени от междуведомствена работна група, които да облекчат чувствително гражданите при изваждането на документи. Измененията предвиждат по-дълъг срок на валидност на паспортите - 10 години, а не пет, както е досега, като тази поправка трябва да влезе в сила от 1 януари 2020 г.. Предлага се документ в чужбина да може да се изважда само с едно посещение в консулската служба, като се дава и втора възможност - сънародниците ни да подадат заявление онлайн, като удостоверят самоличността си със сканирано копие на свой стар документ, вместо с електронен подпис.

Предвижда се и двойно намаление на сроковете за изготвяне на документи, заявени в чужбина. Обикновената услуга, която до момента отнема 90 дни, ще се извършва за 45 дни, а бързата поръчка ще е 30 дни, а не 60, както е досега.

Вицепремиерът Екатерина Захариева направи предложение и за проект за постановление на Министерския съвет, с което таксата за издаване на временен български паспорт в чужбина ще бъде намалена с една четвърт. От първи януари догодина временните български паспорти, издавани в чужбина ще струват 50 евро вместо досегашните 67 евро. Проектът предвижда измененията в Тарифа 3 за таксите, които се събират за консулско обслужване в системата на Министерството на външните работи по Закона за държавните такси и Тарифа 4 за таксите, които се събират в системата на Министерството на вътрешните работи по Закона за държавните такси, да влязат в сила на 1 януари 2018 г.

Предложенията по промените в Закона за българските лични документи пък се предвижда да влязат в сила от 1 януари 2018 г., с изключение на подаването на заявления по електронен път без използване на квалифициран електронен подпис, което да влезе в сила 6 месеца след обнародването на закона, и удължаването на валидността на паспортите, което да влезе в сила от 1 януари 2020 г. Ако проектите бъдат приети, ще бъде постигнато намаляване на административната тежест при предоставянето на тези услуги и облекчаване и ускоряване на процедурите по издаване и получаване на български лични документи в чужбина, коментираха от външното ни министерство.

Те предвиждат периодичен преглед на всички процедури и посочват, че усилията на МВнР за облекчаване на българските граждани в чужбина ще продължат. Според тях на практика намаляването на сроковете не следва да се отрази на работата на администрацията, тъй като тези срокове за издаване на български лични документи са приети в годините, в които заявленията са се изпращали чрез дипломатическа поща, а не през Националната визова информационна система, както е към днешна дата. Промените, които се предлагат, не са резултат на един или повече конкретни казуси, а са отражение на многогодишна практика, натрупан опит и направени сравнителни проучвания на законодателството на други държави, обясняват от МВнР. В същото време са взети предвид препоръките и най-честите забележки на българските граждани по отношение процедурите, сроковете и размера на таксите.

Водещи новини

Още новини