Вижте как една българска идея ще направи превъртането на километражите на колите невъзможно

share

Около 1/3 от всички превозни средства втора ръка са с манипулиран километраж. Това води до средна загуба от 3, 000 евро за всеки купувач. Евродепутатът от ЕНП/ГЕРБ Андрей Новаков е категоричен, че тази практика трябва да спре и затова внесе в Европейската комисия предложение за нова програма на стойност 1.25 млн. евро. Проектът цели прекратяване манипулациите на километражите в употребявани автомобили и ще работи във всички държави от Европейския съюз (ЕС).

Ето какво разказа още Андрей Новаков пред novini.bg за предложението му, внесено в ЕК: „Предложението отразява позицията на много потребители и справедливите им искания за информиран избор при покупката на употребявани автомобили. Няма човек или семейство, които да са склонни да пожертват спестяванията си за кола, която е накрая на своя ресурс, макар на таблото да пише друго. Като се има предвид значителния брой продажби на такива коли, решението на този проблем става все по-наложително. Пилотният проект O.R.E.L. цели създаването на система за обмен на анонимна информация за километражите на автомобилите в страните членки на ЕС. Чрез онлайн платформа, тази информация ще бъде достъпна до купувачите на автомобили без значение в коя страна е произведена или използвана колата и къде се осъществява покупко-продажбата впоследствие. По този начин ще се намали значително размера на измамите с превъртането на километражите, който достига почти 10 млрд. евро годишно. Същевременно ще се повиши и сигурността на пътя поради намаляване риска от технически неизправности“.

„Вярвам, че имаме възможност една българска идея, една българска инициатива да реши общ европейски въпрос и така да се говори за българския принос в сферата. В умален мащаб и национално ниво съществуват сходни по модел системи в страни като Белгия и Холандия, където данните за километража се събират по време на годишните технически прегледи, съхраняват се електронно и са достъпни при поискване чрез издаване на специален сертификат. Така крайният купувач може да сравни данните предоставяни от системата с тези от продавача и да се защити от евентуална измама. Проблемът е, че при продажби в други страни връзката се губи. Целта ни е създаването на общоевропейска онлайн платформа, достъпна за всички граждани на ЕС. Това ще се осъществи чрез свързване на фабричния номер на колата и данните за километража по време на годишните прегледи. Тъй като информацията се събира периодично и се съхранява електронно, манипулацията на системата би била доста трудна задача. Известен проблем може да представлява времето между отделните годишни технически прегледи, когато могат да се манипулират километрите. Но и тук програмата ще изпълнява предназначението си, а именно да създава проблеми пред недобросъвестните търговци и собственици, които са решили да укрият пробега на даден автомобил. Ако програмата бъде одобрена, извършването на подобни нерегламентирани дейности ще стане по-трудно, по-скъпо и по-сложно, с което се надяваме да го сведем до минимум. Все пак не считам, че са много хората готови да се занимават и да плащат няколко пъти годишно някой да им променя километрите на колата. Дори да има такива, това занимание ще се обезсмисли заради разходите по него, които могат да надхвърлят евентуалната печалба на продавача. Нещо повече, надявам се тази програма да създаде нов пазарен сегмент – на търговците, които продават коли с доказани от O.R.E.L километри, което да бъде гаранция за тяхната стойност“, заяви Новаков.

„С въвеждането на общоевропейски мерки още от средата на идната година превъртането на километражите ще се забрани поради две причини. От една страна, според скорошни проучвания 1/3 от всички превозни средства втора ръка са с манипулиран километраж. Това води до средна загуба от 3, 000 евро за всеки купувач. Това са средства, които отиват директно в джоба на измамниците. Шансът да попаднем на манипулирана кола се увеличава многократно и когато купуваме внос. Загубите за националните бюджети и бюджета на ЕС възлизат на милиарди евро. Това са средства, които биха могли да бъдат инвестирани в образование, здравеопазване или създаване на нови работни места. На втората причина не можем да сложим цена, защото става дума за човешки животи. Управлението на автомобили с манипулиран километраж представлява заплаха за сигурността и води до жертви на пътя. Разбира се, доказуемостта на манипулацията е доста трудна задача. Но пълна забрана в комбинация със системата O.R.E.L. би създала един доста силен превантивен ефект. Крайната ни цел е да направим превъртането на километражите безсмислено и почти невъзможно начинание“, каза още евродепутатът от ЕНП/ ГЕРБ Андрей Новаков.

Как да разберем дали километражът на колата ни е превъртян и какви опасности крие това за нас очаквайте в интервюто с автомобилния състезател Румен Дунев.


 

Водещи новини

Още новини