Целогодишна забрана тирове да кръстосват шосетата из страната в събота и неделя обмислят в ГЕРБ.
Целта е да се разтовари движението в почивните дни и да се намалят инцидентите по пътищата. Обсъждаме такова ограничение, ще трябва да се запише в Закона за движение по пътищата, поясни депутатът от управляващата партия Емил Радев, пише „Монитор”.
На народния избраник, който е от Варна, му се налагало да пътува доста. Само за да отиде на работа в парламента, изминавал 500 км от морето до столицата. Трафикът според него е натоварен винаги, като основният принос за това бил на камионите. Така е по всяко време на годината и в момента включително, а не само през летния сезон, за който вече има ограничителна заповед на транспортния министър, категоричен е депутатът. Той защити идеята за разширяване на забраната, като посочи, че и в други европейски държави е въведен ограничителен режим за движение на тирове през уикенда. Изключение щяло да се прави само за камионите, превозващи бързоразвалящи се стоки, уточни Радев.
Целогодишната забрана за движение на тежкотоварни автомобили в почивните дни се обсъжда отдавна. Рано или късно ще се въведе, прогнозира шефът на транспортната парламентарна комисия Иван Вълков. Той подчерта, че сега също действа ограничителен режим, но през лятото, когато температурата достигне 35 градуса и камионите могат да разрушат асфалтовата настилка, както и в пикови за трафика моменти като например празниците. През август, когато действаше ограничението, имаме регистрирани по-малко пътнотранспортни произшествия, отчете Вълков.
Тъкмо за това той определи забраната като ефикасна. Законотворецът даде за пример Германия и Франция, където действал ограничителен режим за движение на тирове през почивните дни. В различните европейски държави мерките важели за различни периоди от време. В някои страни забраната влизала в сила още в петък вечерта, но пък важела само за събота, а не и в неделя. Теглото на камионите, които се спирали от движение, също варирало, като тръгвало от 12 тона. Обикновено със забраната трябвало да се съобразяват шофьорите на 20-тонни и по-тежки машини. За да се въведе такова ограничение обаче, първо трябва да се изгради необходимата инфраструктура. Трябва да разполагаме с паркинги, отговарящи на европейските изисквания на които водачите да чакат изтичането на срока на забраната, категоричен е Вълков, който допълни, че ограничението няма да важи за хладилните камиони.
Още в предния парламент тогавашният депутат Светослав Спасов поде кампания за спиране на тировете под наслов „Не на ТИРоризма”, като дори организира протести. Предложените от него законови промени в тази насока бяха отхвърлени от колегите му. Спасов настояваше от 17,30 в петък до 8,30 ч. в понеделник и в празничните дни да се забрани движението на камиони над 12 тона. Ограничението трябваше да важи и за ремаркета над 3,5 тона, както и за трактори и други селскостопански машини. Той предлагаше нарушителите на забраната да плащат от 500 до 1500 лв.