Камери ще ловят гратисчиите в градския транспорт в София след 2 години. Те ще са част от тикет системата, която Столичната община планира да въведе в 600 автобуса. В момента частично такава е въведена само в трамваите и тролеите, пише "Новинар".
Видеоустройствата ще показват във всеки един момент колко пътника пътуват в автобуса, а валидаторите - колко от тях са чекирали картите си. Ако пътниците в дадено превозно средство са 40, а 25 са валидирали документите, системата ще показва, че 15 пътуват като гратисчии.
С тази информация ще разполагат във всеки един момент екипите от проверяващи на Центъра за градска мобилност.
„Така тяхната ефективност ще се засили многократно, защото вместо да се качват на случаен автобус, в който може да има само 2-3 пътника без билет, те ще проверяват целенасочено тези коли, за които устройствата показват ,че към даден момент в тях има най-много гратисчии”, обясни пред всекидневника Зафир Зарков – член на общинската транспортна комисия.
Изграждането на тикет системата ще позволи на ЦГМ да въведе и много по-гъвкава тарифна политика. В момента софиянци плащат левче, независимо дали пътуват 1 или 10 спирки.
„Тепърва с Центъра за градска мобилност ще обсъждаме различни варианти, но две от възможните опции са тарифиране по изминало разстояние и по време”, каза Зарков.
При първата пътникът ще има възможност да зареди в картата си определена сума за неопределено време. След като се качи в превозното средство, ще трябва да валидира картата си и преди да слезе отново. Системата ще му дърпа от нея само парите за спирките, които е пътувал.
Колко ще струва пътуването за една спирка тепърва ще е предмет на изчисления и анализи. Вторият вариант е за тарифиране по време. При него опциите са две – да се продават билети, които да важат за 30, 60, 90 или 120 минути. Отчитането на пропътуваното време ще става отново с карти, които ще се валидират на качване и слизане.
Колко ще струва въвеждането на тикет системата още не се знае, но очакванията са да е поне няколко милиона лева, които ще трябва да плати общината.
Това е и една от причините себестойността на едно пътуване в София от 1,10 лв., колкото беше преди 2 години, да скочи на 1,64 лв. към настоящия момент, разясниха от общината. В увеличението от над 50 ст. на себестойността влияние оказвало и очакваното плащане от 160 млн. лв. на новите автобуси.
През последните години са били вдигнати и заплатите на работещите в сектора. Ниската цена на горивата в момента участва само със 7% в калкулацията на цена на билетчето, изтъкнаха категорично от „Московска” 33.
Камери ще ловят гратисчиите в рейса
- 01.04.2016 | 06:24
- 2041