Гражданите ще могат по-лесно да подават жалби по електронен път в Комисията за защита на потребителите.
Онлайн те ще имат възможност и да отправят запитване относно движението на жалбите си, отговор на което ще получават в рамките на 24 часа. Всеки гражданин ще може лесно да отправи оплакването си на сайта на ведомството. Тези възможности дава приключилият европейски проект за модернизация на ведомството „Модерни и интегрирани административни услуги в Комисията за защита на потребителите". Той бе осъществен по Оперативна програма „Административен капацитет" и е съфинансиран от Европейския социален фонд. Общата стойност на проекта е 600 711 лева.
„Новата система ни позволява да обработваме жалбите на гражданите много по-бързо", заяви ръководителят на проекта Иван Бъчваров. „Това ни дава възможност да работим много по-динамично и да обръщаме внимание на повече граждани", допълва Бъчваров.
Освен време за гражданите и за служителите на КЗП, проектът е спестил и средства на данъкоплатците. Осезаемо намаляват разходите за хартия, което, от друга страна, минимизира и негативния ефект на хората върху природата. Възможността за електронно подаване на жалбите редуцира също и разходите на комисията за транспорт и пощенски услуги.
Функционирането на тази система улеснява гражданите да подават своите оплаквания, когато се натъкнат на некоректно поведение от страна на търговец. „Често пъти потребителите не подават сигнали и жалби, защото нямат време да посетят офис на КЗП. А потребителят, подавайки жалба, се превръща в естествен регулатор на пазара и то в никакъв случай по-маловажен от държавния контролен орган.", подчертава Александър Масларски, член на КЗП.
Има и още един важен момент, свързан с въвеждането на тази система, а именно прозрачността на работа по жалбите на гражданите. „Във всеки един момент потребителят ще знае статуса на своята жалба и ще може да проследи целия й път.", допълни Масларски.
За гражданите, които нямат достъп до Интернет, старата система ще продължи да функционира по познатия начин. Всеки може да занесе лично своята жалба в офисите на регионалните представителства на КЗП в страната.
Проектът, осъществен от КЗП, бе популяризиран сред гражданите и бизнеса в страната чрез провеждането на поредица кръгли маси, на които бяха разяснени спецификите и ползите от използването на новата електронна система.
Жалби могат да се подават по всяко време на уеб страницата на Комисията за защита на потребителите - www.kzp.bg, в секцията "Подай жалба".