Конфискуват колата за 70 км/ч отгоре

Булфото
share

Колата да се конфискува при прелитане с повече от 70 км/ч над ограничението.

С такова предложение за поправка в закона е излязла Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата, в която участват представители на институции и неправителствени организации, експерти, министри и депутати, пише в. Монитор. Идеята, според която с колата си трябва да се прощават джигитите, спипани да карат с над 120 км/ч в града или с над 210 км/ч на магистралата, е лансирана на провелото се в понеделник в МВР заседание на звеното. Тя е заимствана от Холандия и е част от цял пакет от мерки срещу опасните шофьори. Пред­вижда се също така спиране от движение на возилото за месец при профучаване с повече от 60 км/ч над допустимата скорост и задържането му в наказателен паркинг, при това срещу заплащане.

От комисията се позовават на европейската практика, като освен със страната на лалетата дават пример и с превъзпитателните мерки, въведени във Франция, където за 50 км/ч отгоре глобата била 1500 евро, а допълнително книжката горяла за цели 3 години. Освен това при повторно такова нарушение джигитите можело да се озоват в пандиза за 3 месеца. Затова като допълнение в пакета от мерки срещу любителите на високите скорости звеното, подпомагащо МС, предлага освен предвидената глоба от 300 лв. с книжката си да се прощават за един месец прелетелите с повече от 40 км/ч над ограничението. Според сега действащите правила свидетелството се отнема при 50 км/ч отгоре. Същото наказание се предвижда и за 50 км/ч над лимита в извъннаселените места, вместо както досега да се налага само глоба, независимо от скоростта.

Комисията е отчела като основна причина за инцидентите на пътя именно бясната скорост. Според статистиката в периода 2011-2014 година неспазването на ограниченията е довело до 9756 тежки произшествия, при които са загинали 1187 души и са били ранени 12 599. Средно по 6 души издъхвали при такива инциденти всяка седмица. Шофьорската книжка да се поставя на видно място в колата преди потеглянето й, например на таблото или предното стъкло като гаранция, че водачът разполага с такава, предлагат пък от комисията като мярка срещу джигитите, които нямат право да сядат зад волана, става ясно от протоколите от заседанието в понеделник. Засега обаче не е ясно дали камерите на КАТ ще снимат колите за наличието на свидетелство за правоуправление, или липсата на книжка на стъклото ще бъде само предпоставка униформените да вдигат палката и да спират автомобилите.

Част от предложените от комисията мерки за подобряване на безопасността по пътищата са свързани и със сигурността на пътниците, включваща поставянето на предпазни колани и детски столчета в колите. За да бъдат вкарани в правия път както те, а също и безразсъдните шофьори, застрашаващи живота на останалите хора в автомобила, са разписани жестоки санкции. Така за всеки пътник без колан водачът ще се бърка по 50 лв., а ако няма „Гражданска отговорност” - по 100 лв. Подпийналите джигити с алкохол в кръвта между 0,5 и 1,2 промила пък освен че както досега ще се прощават с книжката си за срок от 6 до 12 месеца и ще отнасят глоба от 500 лв. до 1000 лв., ще олекват вече и с по 300 лв. за всеки пътник в колата. Същото важи и за водачите, отказали проба с дрегер, за които предвиденото в момента съгласно Закона за движение по пътищата наказание е лишаване от правоуправление за 2 години и глоба от 2000 лв. Който пък управлява спрян от движение автомобил или няма книжка, освен досегашната глоба от 100 лв. до 300 лв. ще се бърка по още 50 лв. за всеки в колата, а при леки произшествия заради несъобразена скорост или неспазване на дистанция освен предвидената санкция от 100 до 200 лв. катаджиите ще събират по 20 лв. за всеки пътник. Отделно както и досега самите пътници ще отнасят по 50 лв. глоба за непоставен колан, но същата санкция ще им се налага вече и ако са седнали до неправоспособен или пиян водач, като и до каращ без „Гражданска отговорност”.

На заседанието на комисията е отчетено, че 40% от издъхналите в инциденти при завой са пътници, както и че всеки четвърти от жертвите по пътищата е загинал именно в подобни рискови участъци, а в извън населените места - всеки трети. По тази причина се предлага отнемане на книжката на невнимателните шофьори, блъснали някого при завой. При такъв инцидент, включително при удар в насрещното платно, както и в случаите на блъсване на пешеходец на зебра или на спирка на градския транспорт, пък ще се отнема и една трета от контролните точки. Пътниците са пасивни участници в движението. Те са си поверили живота в ръцете на водачи, които много често не се съобразяват със задължението да ги превозват безопасно, допускат груби нарушения и застрашават живота и здравето им. Това е безогледно избиване на пътници по пътищата е неприемливо и спрямо него следва да се предприемат конкретни мерки, категорична е комисията, която изтъква, че за три години по шосетата са загинали 708 и са били ранени 11389 пътници.

От звеното настояват също така пакетът от мерки да бъде взет предвид и при приемането на изцяло нов Закон за движение по пътищата. Зам.-шефът на транспортната комисия в НС от ГЕРБ Иван Вълков не се нае обаче с прогноза кога би могъл дългоочакваният закон да стане факт. Той обясни пред „Монитор”, че това зависи до голяма степен от решението дали ще бъде приет отново един общ закон, или текстовете ще бъдат разделени в два-три нормативни акта. Депу­татът се застъпи за идеята, че в отделни закони трябва да бъдат разписани от една страна правилата за движение и административно-наказателните разпоредби, а от друга изискванията за обучението на шофьорите и техническото състояние на автомобилите.

Всяка трета жертва на пътя при единично произшествие е вследствие на загуба на управление на автомобила, сочи статистиката. При изхвърчане от платното най-често инцидентите с фатален край се случват след удар в дърво. В периода 2011-2014 година така са издъхнали общо 327 души, докато при преобръщане са загинали 275, а при сблъсък със стълб 90 от всички 938 убити и близо 10 000 ранени след загуба на контрола над автомобила. Черната пътна статистика е мотивирала държавно-обществената комисия за безопасността на движението да предложи отнемане на книжката прaи самостоятелно произшествие извън платното и полагане на проверовъчен изпит. Основната причина за инцидентите с фатален край, предизвикани от неопитни начинаещи шофьори, също е загуба на управлението, както и несъобразена скорост. Затова се предлага 16-годишните да могат да вземат книжка, но да карат с придружител и да разполагат с две трети от стандартния брой контролни точки. Комисията е помислила и за безопасността на пешеходците и велосипедистите, като освен ограничението от 20 км/ч в междублоковите пространства, по европейски модел се предвижда обособяване на „Зона 30” в някои градски райони, където таванът на скоростта ще бъде 30 км/ч и ще може да се спира само на отредените за това места.

Водещи новини

Още новини