Масирани проверки на временни регистрационни номера на автомобилите са започнали НАП и КАТ в цялата страна.
Причината е, че в двете структури са получени десетки сигнали, че недобросъвестни шофьори продължават да карат колите с транзитните табели, въпреки че им е изтекъл срокът на ползване, пише в. Монитор. Затова е започнала и хайка на всички автомобили с чуждестранна регистрация в цялата страна. Издирването на колите продължава вече няколко месеца. Интересен факт е, че най-често това правели хора, закупили си автомобили втора ръка на известни скъпи немски марки.
Търговци на коли обясниха, че те пристигат от чужбина с транзитни номера. Табелите можело да бъдат използвани у нас за период най-много от три месеца, след което трябвало да се пререгистрират. Недобросъвестни собственици обаче продължавали да карат със старите номера, тъй като по този начин не плащали нито данъци, нито глоби. Най-разпространени били австрийските номера, на които не е обозначено до кога важат.
„За да разберат, че номерата не са актуални, полицаите трябва да проверят документите им. Хубавото е, че вече се научиха и започнаха да го правят. Има и случаи, в които купувачите се разбират със стария собственик и запазват номера. Това обаче означава човекът да си сложи главата в торбата. Защото ако стане някакъв проблем и колата е регистрирана в една уредена държава като Германия, например, всичко ще лъсне много бързо”, заяви търговец на автомобили. Собствениците на сините табели за временно пребиваващи също не плащали данъци у нас. Те се използвали предимно от студенти от Турция дошли да се обучават в България.
Друга врътка, използвана за спестяване на данъци, пък било декларирането на колата като спряна от движение. Този номер се прилагал най-честно за много скъпи коли, внос от чужбина. За прехвърлянето на тези возила на БГ собственик трябва да се платят солени такси и данъци. Така за да се избегне плащането на тези крупни суми, които могат да достигнат и няколко хиляди лева, возилото влиза у нас като спряно от движение. По този начин на хартия не се води автомобил, а купчина ламарини и за неговото прехвърляне се плащат малки такси. След това новият собственик отивал в КАТ, където заявявал, че пак иска да пусне колата в движение, и плаща друга малка такса и возилото отново е изрядно.
Собственици на над 20-годишни автомобили, които с години не са си плащали данъците, масово лъжат в полицията, че колите им са откраднати. Обикновено старите трошки с години буренясват пред блоковете, след което се продават за скрап, но без никакви документи. След това автомобилът няма как да бъде отписан в КАТ, тъй като липсва документ, че е бракуван и за това се обявява за изчезнал. От НАП пък няма как да приберат натрупани задължения за собственост, която се води противозаконно отнета и така натрупаният с годините данък отпада. Това пък пълни полицейската статистика с фиктивни кражби и дори излиза, че старите жигули и москвичи са доста предпочитани от крадците. Дори обаче собствениците да искат да се отърват от колата си по редовния начин, тромавите процедури и административни трудности често ги отказват.
Богаташи, които купуват мощни коли за над 150-200 хил. лева, пестят от данъци, като регистрират колите си в Германия. Това най-често става в определено градче. Предпочитано заради по-ниските налози е Швабиш Хал в областта Баден Вюртенберг. Градчето е с население едва 40 хил. души. Там регистрационният номер започва с инициалите SHA, заради което все по-често по улиците в страната могат да се видят коли с такива табели.
Специализирани фирми, базирани в различни градчетата на страната, оформят всички формалности. Включително и любимите екстри на българските бизнесмени - номер с еднакви цифри. Почти всички щастливи номера на “Швабиш Хал” например са заети от българи и могат да се видят по улиците на София. Екстрата не струва почти нищо, защото за германците щастливият номер не е такава ценност каквато е за нашите богаташи.