Солидни глоби и цял куп други санкции грозят шофьорите на стъпилата наскоро на българския пазар компания за превоз Uber, предупредиха от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ към транспортното министерство.
Ако бъдат хванати да превозват пътници, те ще трябва да платят 1500 лева, а колите им пък ще бъдат извадени от движение за шест месеца. Возилото остава на наказателен паркинг със свален преден номер, като собственикът му трябва да плати и всички такси за престоя на МПС-то там. При повторно нарушение глобата скача на 6000 лева и година изваждане от движение.
От “Автомобилна администрация” бяха категорични пред „Монитор”, че считат дейността на Uber у нас за незаконна. Компанията твърди, че е само интернет платформа за свръзка между шофьори и клиенти, но от Министерството на транспорта смятат, че те са превозвач, който се опитва да заобиколи лицензионния режим.
„Фирмата не е регистрирана като превозвач”, обясниха от пресслужбата на ведомството на Ивайло Московски. Оттам уточниха, че Uber категорично извършва подобна дейност, тъй като има определени тарифи за превоз, както и картово разплащане на услугата. Точно липсата на лиценз не позволява на Министерството на транспорта да извърши проверка на дейността.
Държавната автомобилна инспекция (ДАИ) няма право да спира автомобилите на Uber, защото нямат обозначения, а автоинспекторите пък нямат право да проверяват МПС-та на граждани. Единствената възможност е съвместна акция с МВР, при която пътната полиция да спира шофьорите, а „Автомобилна администрация” да установи нелегален превоз. Подобни акции се правят често по сигнали за нерегламентирани търговски превози с частни автомобили.
Цялата услуга Uber е базирана в интернет. Мобилно приложение свързва клиента и най-близката кола на компанията. При пристигане на автомобила на посочения адрес клиентът получава SMS с данните на шофьора и колата. Плащанията стават само по банков път, като всеки потребител трябва да регистрира кредитна или дебитна карта. Точно това прави нарушението трудно за доказване.
Инспекторите на автомобилната администрация трябва да действат или по сигнал за конкретен пътник за конкретен автомобил, или при съвместна акция с МВР, като клиент се съгласи да свидетелства.
Проверка на „Монитор” обаче показва, че друг контролен орган вече се е заел с проверка на дейността на Uber. Комисията за защита на конкуренцията се е сезирала по молба на Столична община още преди Нова година. Засега обаче комисията не е излязла със становище дали фирмата нарушава правилата на конкуренцията.
„Ние сме в постоянен конструктивен диалог с регулаторните органи и правителството в България по редица различни въпроси. Искаме да гарантираме, че те са напълно наясно с предимствата, които нашите услуги могат да донесат на столицата. Не можем да коментираме дали ще има рестрикции”, коментираха от компанията.
Uber категорично отказва да предостави информация за броя пътници, които са се възползвали от услугите й за момента. Компанията обяви, че започва да оперира на българския пазар на 9 декември 2014 г. Още през август обаче стана ясно, че се готви подобна стъпка, защото през лятото обяви конкурс за софтуерен инженер, генерален мениджър и мениджър по логистиката и дейността.