Гражданите могат да бъдат спокойни, все още не сме утвърдили нито цена, нито срок за въвеждане на тол такса в България.
Това зави пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, съобщиха от пресцентъра на МРРБ. Тя посочи, че със съдействието и експертизата на Световна банка ще бъде направен цялостен финансов анализ, бизнес модел, анализ на трафика и анализ на това какъв вид тол система може да бъде въведена, както и какъв вид електронно заплащане за използване на републиканските пътища може да се приложи. Анализът ще даде конкретен модел и предложение от коя година можем да въведем тол системите на заплащане. Една от възможностите в тази посока е да се използва преход и се премине от винетки към тол такси плавно, т.е. в първите години за леките автомобили да се запазят винетните стикери, а тежкотоварните автомобили да заплащат такса за движение не за време, както досега, а да заплащат за преминаване на километър по републиканската пътна мрежа. „Това е един от вариантите, които ще бъдат разгледани“, уточни Павлова.
Министърът поясни, че ще бъде направено и предложение как да се направи цялостното въвеждане на GPS-базирана тол система. „Има два много важни нюанса, от където ще дойдат изчисленията за това колко ще плащат леките и товарни автомобили“, посочи Лиляна Павлова. Тя призова да се прави разграничение за вида тол такси. „Ако имаме ново строителство на тунел, например, или нова магистрала от точка „А“ до точка „Б“, с дължина 100 км, изградена от частен инвеститор, за преминаване по нея ще се плаща толтакса, която е на база изминато разстояние. Това е стандартния начин за заплащане. В този случай в цената на толтаксата влиза инвестицията, направена за строителство на съоръжението, неговото управление и поддръжка. При това положение, след анализ, цената може да бъде, примерно, 10 ст. на км за леки коли. „Когато обаче ние въведем толтакса за цялата изградена републиканска пътна мрежа и магистрали, то тогава цената ще е много по-ниска и може да е под 10 ст. за автомобилите, защото в цената няма да влиза сумата, отделена за строителство, а единствено разходите за поддръжка и ремонт“, разясни още Павлова. По думите й целта на експертите е да се въведе справедлива цена за ползването на пътната мрежа от тежкотоварния трафик. Редно е товарните коли над 3,5 т. да заплащат по-висока такса за преминаване, защото пътуват най-много и рушат повече пътната настилка.
Според министър Павлова леките автомобили е възможно да пътуват с електронна винетка и да продължат да заплащат по-ниска цена за време на преминаване, а тежкият трафик, който най-много пътува и най-много руши пътната мрежа, на принципа, който най-много ползва и уврежда пътната настилка, да заплаща повече. „Най-важното е да се прави разграничение. Когато става дума за заплащане за определен участък, когато е изграден от инвеститор, в цената ще влиза и строежа на пътния участък, а когато говорим само за една електронна система за заплащане за използването на републиканските пътища - тогава цената ще е много по-ниска“, категорична бе Лиляна Павлова.
Министърът на регионалното развитие обясни, че с публично-частно партньорство могат да бъдат изградени пътищата София- Калотина, София- Видин, Велико Търново- Русе, доизграждането на „Хемус“, доизграждането на АМ „Черно море“ . „Ако дадем шанс да се правят с публично-частно партньорство, тогава за тях ще има толтакса, в която ще са изчислени и разходите за строителство на инвеститора. За старите пътища обаче, които сме изградили и строим в момента, ще има друга цена“, каза още Павлова. По думите й 2017 г., ако се вземе решение и се намери инвеститор, който да изгради съответната система, която бъде одобрена, тя реално ще започне да се прилага от 2018 г. за товарните автомобили, като стартира и промяна на закона. Чак след 2020г. можем да говорим и за леките автомобили.
Министърът подчерта, че до края на 2015 г. трябва да бъде разработен финансовият анализ, бизнес модела, анализа на трафика. След което правителството ще вземе решение, кой от предложените модели ще приеме – да се въведе частично такава система само за тежкотоварния трафик, а леките автомобили да останат на винетки.
До края на годината ще бъде реализиран и проект за въвеждането на иновативни електронни услуги в пътния сектор, информира още Павлова. Това ще позволи замяна на хартиения винетен стикер с електронен, който ще действа на принципа на SMS заплащане. По проекта до края на есента ще се внедрят и специални приложения за смартфони. Те ще помагат на пътуващите по различни направления с информация какво е състоянието на пътя, дали има катастрофа, дали не е затворен за почистване – цялата сервизна информация. По проекта по магистралите ще се монтират електронни информационни табла, по европейки образец.