Ароматизатор тип борче или лепенка на страничното стъкло е новият метод, по който застрахователни компании ще си маркират неофициално колите. След като от понеделник влиза в сила новият кодекс, в който се забранява поставянето на стикери с името на фирмата, ароматизаторите ще показват коя кола къде е застрахована.
По този начин крадците също лесно ще се ориентират на кой автомобил могат да посегнат и кой би им създал неприятности, ако го задигнат, съобщиха разследващи пред „Монитор“. На самия ароматизатор ще бъде изписана датата, до която важи застраховката. Другата идея е да се постави лепенка от външната страна на огледалото за обратно виждане, на която пак да има знак. Според разследващи част от компаниите работят с определен кръг автокрадци. Самите апаши са отлично осведомени кога изтича полицата на автомобила и го крадат едва когато застраховката е изтекла. Понякога крадци, работещи към една фирма, посягат на автомобилите на конкуренцията.
„Могат да проверят по номера дали една кола е застрахована при тях, но това би им отнело време. С борчето ще се ориентират много по-лесно“, обясниха запознати. Идеята да се премахне пасивното маркиране бе дадена от вицепремиера и МВР шеф Цветан Цветанов. Подкрепиха го най-големите компании в бранша.
„В целия Европейски съюз няма такива лепенки. Хората си застраховат колите и единственият знак, който подсказва за това, е полицата. Убеден съм, че Комисията за финансов надзор ще вземе мерки по въпроса с тези борчета и лепенки”, отсече вчера пред „Монитор” шефът на „Виктория” и председател на Асоциацията на българските застрахователи Данчо Данчев. По данни на МВР годишно маркиращите фирми си докарвали по 40-50 млн. лв. печалба, като 12-13 от тях отивали в застрахователите под формата на тайна комисиона.
Фирмите, които продължават да маркират колите и след 10 октомври, ще бъдат глобявани, пише в кодекса. При първо нарушение санкцията е от 30 до 60 000 лв а при повторно – от 60 до 120 бона. На практика обаче никъде в текста не е описано, че собственик на джип например няма право да си окачи борче или друг знак, който да подсказва, че е застрахован. „Няма да мине номерът. Комисията за финансов надзор ще намери начин да накаже виновните”, допълни Данчев. От застрахователния бранш пък са категорични, че всички знаели кои са силовите компании, които имат свои хора и за кражби, и за връщане на крадени автомобили. Те искали нелоялно да отхапят лъвския пай от печалбата в този сектор. Още при приемането на кодекса обаче от МВР отсякоха, че няма да пазят интереса на 2-3 фирми.