Председателят на Държавната агенция за закрила на детето ще потърси административнонаказателна отговорност от директора на ІV-то Помощно училище „Проф. Димитър Кацаров“ заради случая с 13-годишната Ана-Мария.
Това сочат резултатите от проверката на ДАЗД.
Припомняме, родителите на детето алармираха, че дъщеря им е била насилвана от служител в училището. В същото време директорката на учебното заведение изчезна, под предлог, че има здравословни проблеми.
Учителката е обвинена, че не е уведомила органите за закрила на детето – ДСП, МВР или ДАЗД за нуждата от закрила на дете.
Назначената от председателя на ДАЗД комисия установи, че са нарушени правата на детето, регламентирани в чл. 19, т. 1 и чл. 23, т. 2 от Конвенцията на ООН за правата на детето и правото на детето на закрила, регламентирано в чл. 10, ал. 1 от Закона за закрила на детето.
Проверката установи:
1. След подаването на сигнал от родителите за упражнено насилие върху дъщеря им, директорът на училището е подценил ситуацията, вследствие на което не е изпълнил задължението си да уведоми незабавно дирекция „Социално подпомагане”, ДАЗД или МВР за нуждата от закрила на дете, с което е създал риск за детето за ненавременно предприемане на адекватни мерки за закрила.
2. Не е задействан разписаният в училището Мултидисциплинарен механизъм за взаимодействие при сигнал за дете, жертва на насилие или в риск от насилие.
3. Недобра организация на работата, при която за всеки ученик са отговорни много и най-различни служители, което на практика води до размиване на отговорността и до неяснота в кой момент къде е детето и кой е персонално отговорния служител. Това обстоятелство е тревожно и предвид състоянието на децата, част от които са със сериозни дефицити в самообслужването, както и с говорни затруднения.
4. След попадането на детето в нова и непозната среда, това не е отчетено и по отношение на него не са планирани никакви дейности за оказване на първоначална подкрепа, поради факта, че до тази учебна година детето се е обучавало в масово училище.
5. Липсва документ, който да свидетелства за приемственост на информацията, касаеща провежданата професионална работа с ученик със специални образователни потребности между предходното и настоящото учебно заведение на детето, във връзка с уменията, постиженията, дефицитите и областите, в които е необходима подкрепа за детето.
6. Този случай разкрива липсата на диалог и комуникация с родителите на детето по отношение на обмяна на информация за уменията, възможностите и особеностите в поведението му, поради което е налице и сериозно разминаване с наблюденията на специалистите и персонала в учебното заведение, и написаното в епикризата на детето и заявката от страна на родителите.
7. Липсата на цялостно видеонаблюдение в учебното заведение, също е предпоставка за недостатъчната сигурност на средата за децата.
8. На 19.09.2014 г. за определен период от време децата са били поверени изцяло на грижата на непедагогически персонал, който няма уменията и познанията на педагозите за работа с деца със специални потребности и за адекватна реакция при криза на дете.
Във връзка с констатираните нарушения на директора на училището ще бъдат дадени задължителни предписания за осигуряване на видеонаблюдение вътре в учебното заведение; за засилване на контролната дейност, с цел недопускане полагане на грижи за деца единствено от непедагогическия персонал; за подобряване на контактите с родителите и обмен на информация относно поведението и постиженията на децата; допълване на длъжностните характеристики на служителите със задължение за познаване на законодателството в областта на закрилата на детето. Отправени са препоръки за подобряване на координацията на екипа на учебното заведение с отдела за закрила на детето.
Докладът с резултатите от извършената проверка ще бъде предоставен на министъра на образованието и науката за предприемане на действия по компетентност и на Софийска районна прокуратура предвид образуваното досъдебно производство.