Регистрацията на автомобил вече струва 30 лeва. Това обявиха пред "Труд" от консорциум J. L. M. sistems - Erih Utsch - фирмата, която произвежда новите табели за автомобилите. Фирмата, която работи в 50 държави, изработва новите табели за регистрация за цена 4,97 лв. без ДДС бройката. Хората вече не плащат и 8 лева за болт, с който преди се захващаха номерата по искане на КАТ.
До юни месец фирма „БМВ" ЕООД, която бе собственост на МВР, правеше регистрацията срещу 75 лв. на кола.
През юни месец бившият вътрешен министър Цветлин Йовчев поиска Министерският съвет да прехвърли „БМВ" на транспортното министерство. С конкурс в началото на годината МВР избра консорциум J. L. M. sistems - Erih Utsch. Полицейската фирма обжалва, но от КЗК отхвърлиха претенциите им.
Новият консорциум вече е произвел близо 100 000 номера. Първите за София бяха изпратени вчера в КАТ. „Спокойно може да се каже, че хората карат с германски номера, тъй като алуминиевата платка е произведена в Германия. Машините са немски", поясниха технологията от фирмата. На новите номера се слагат и два болта с тапи върху тях, които при слагане се захващат автоматично и не могат да бъдат отстранени. Така се предотвратява възможността за кражба на табелите.
Идната седмица консорциумът ще предложи на КАТ възможност да се въведе и трети регистрационен номер, каквито има в много европейски страни и САЩ. Този номер е от залепващо се прозрачно фолио, което се поставя на предното стъкло на превозното средство. В него има чип с цялата информация за автомобила. Електронният носител показва кога колата е минала технически преглед, има ли платена винетка и за колко време, гражданската отговорност, автокаското и др. данни. Идеята е освен да има пълна отчетност за колата, да бъде намалена и цената на винетката, тъй като ще отпадне нейното производство. Проверката на данните ще може да бъде извършвана единствено от КАТ и ДАИ, като електронната система ще отчита кои служители и кога са спирали даден автомобил и дали са му наложени санкции.
Разследване на "Труд" разкри, че между МВР и "БМВ" е имало договор, в който цената на една табела за производителя е била 13 лв. Разликата от 43 лв. се е прибирала в бюджета на "БМВ", а печалбата на фирмата се е връщала счетоводно в министерството под формата на дарения. Така на практика всеки гражданин, който регистрира автомобил в КАТ, плащаше своеобразен данък "МВР". Средно на година се извършват около 1 200 000 регистрации на автомобили. Елементарните сметки показват, че МВР е прибирало над 45 млн. лв. от гражданите
Регистрацията на автомобил пада на 30 лв.
- 11.09.2014 | 21:09
- 3928