Задължителното поставяне на касови апарати в автобусите отпада. Това предвиждат приетите на второ четене промени в Закона за автомобилните превози, информира "Монитор".
Решението е на народните представителни от парламентарната комисия по транспорт и го съобщи зам.-председателят й Георги Свиленски. Измененията предвиждат да се използват билети издават както чрез фискални устройства, така и от кочан. Това ще важи както за автобуси за междуградския превози, така и за возилата от градския транспорт. Всъщност с одобрените промени депутатите запазват ситуацията такава, каквато е до момента. В началото на годината пак с тяхно одобрение задължителното поставяне на касови апарати в превозните средства беше отложено за края на юни.
Сега то напълно ще отпадне. „Когато продължихме срока преди 4 месеца, получихме много негативни отзиви от ползването на касовите апарати“, коментира още Свиленски. И пояснява, че с измененията сега се дава възможност тези, които са доволни, да ги използват, а другите да продължат по старата система. „Въпросът е дали се укриват данъци или обороти“, заявява зам.-председателят. По думите му държавата трябва по-сериозно да контролира сектора. Според него дали ще е касов апарат или билет, няма разлика, ако има нужният контрол.
Предвид засиленото пътуване през летния сезон и възможността да не се издават билети Свиленски посочи, че субективният фактор съществува и в двата случая. Той заяви още, че ако се забележи тенденция да не се издават или да се допускат други нарушения, ще трябва да се вземат по-сериозни мерки. Освен това своевременно ще се реагира и при сигнали от пътници.
15-годишните таксита ще може да возят пътници, предвиждат още промените в закона. Според регламентите досега жълтите коли не трябваше да са по-стари от 10 г. С измененията ще се разреши и 8 г. автомобили да започват превози, като в момента ограничението е 5 г. Освен това се въвежда и минимална цена на услугата, като досега имаше само таван на стойността. Каква ще бъде тя, ще трябва да определят общинските съвети. В нормативната база обаче няма срок, в който трябва да стане това.
„Всички таксиметровите фирми поставят този въпрос от две години“, заяви Свиленски. И допълни, че причината е наличната нелоялна конкуренция, от която браншът страда. Той е категоричен, че и секторът, и пътниците са заинтересовани това да го има, защото реално се пише една цена на стъклото, а возят хората на друга, което си е измама. „Целта е минималните цени да се въведат преди активния летен сезон, причината е, че едни от най-големите проблеми с минималните стойности е точно по курортите“, обясни още зам.-председателят на комисията.
Очаква се през седмицата промените да бъдат приети и на второ четене в пленарна зала. Измененията ще влезнат в сила след обнародването им в Държавен вестник.