Тестове със специални “алкохолни” очила започват този уикенд в София. Те са част от социално-отговорната кампания “Алкохолът е лош шофьор” на „Каменица” АД, чието четвърто издание стартира на 13 септември т.г.
Кампанията акцентира върху отговорната консумация на алкохол и отговорното поведение на пътя – като ключови предпоставки за намаляване жертвите на пътя.
Предимство на “алкохолните” очила е, че те симулират наличието на 1.1 промила алкохол в кръвта и показват как се променят реакциите и възприятията на водачите в това състояние, а именно – размазано виждане, забавени реакции, невъзможност за реална преценка на ситуацията. Така всеки, който тества очилата, има възможност на базата на личен опит и в безопасни за себе си условия да разбере как се променят собствените му реакции и поведение след консумация на алкохол.
В София тестовете с „алкохолните” очила ще се проведат тази и следващата седмица, в петък и събота вечерта на 16 и 17 септември и на 23 и 24 септември. Те ще се състоят в периода 20.00 ч. до 24.00 ч. в централните части на града, така че да предоставят възможност на максимално голям брой хора да се включат в кампанията. Да тестват алкохолните очила ще имат възможност всички желаещи, навършили 18 години. В допълнение, промо екипите на кампанията ще призовават участниците, излезли с автомобил, да изберат представител от компанията си, който да не консумира алкохол до края на вечерта, така че да може да прибере безопасно приятелите си.
Освен в София, тестовете с „алкохолните очила” ще се проведат и във Варна, Бургас, Стара Загора и Хасково. За пръв път тази година „Алкохолът е лош шофьор” се провежда в пет от най-големите градове на страната. В морската ни столица кампанията ще се състои този петък и събота, 16 и 17 септември. На 23-ти и 24-ти септември тя продължава в София и Стара Загора, а в последния уикенд на месеца – на 30 септември и 1-ви октомври – в Хасково и Бургас. Всеки участник ще получава и листовка с информация за рисковете от шофиране след употреба на алкохол.
От 15-ти септември до 15-ти октомври на страницата на кампанията във Facebook ще се проведе и игра, посветена на пътната безопасност. Всеки, отговорил правилно на някой от въпросите по темата, ще има възможност да спечели награда.
Тестовете с „алкохолните очила” съответстват на основната цел на кампанията „Алкохолът е лош шофьор” – превенцията. Инициативата стартира през 2008 г., провокирана от големия брой ПТП, в следствие употребата на алкохол. В подкрепа на тази своя цел кампанията залага на въздействащи методи на комуникация с обществото, които да гарантират повишаването на информираността от рисковете от шофиране в нетрезво състояние и промяна в съзнанието на водачите.
По данни на КАТ броят на пътно-транспортните произшествия в следствие употребата на алкохол от началото на годината до 31 август т.г. е 168. Това е приблизително с един пункт повече в сравнение с данните за 2010 г. - тогава техният брой е бил 158. Заедно с броя на ПТП, през 2011 г. нараства и броят на жертвите. Тази година, в ПТП, причинени от водачи, консумирали алкохол, са загинали 18 души, а 236 са ранени. През 2011 г. процентът на загинали в следствие на ПТП, предизвикани след употреба на алкохол, е 4,7% от общия процент жертви на пътя, докато през 2010 г. процентното им изражение е било 3,7%.
Четвъртото издание на „Алкохолът е лош шофьор” се провежда под патронажа на Посланика на Кралство Белгия в България Н.Пр. Марк Михилсен, и с изключителната подкрепа на Главна дирекция „Охранителна полиция” – МВР. Кампанията се реализира и със съдействието на КАТ, СБА, Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движение по пътищата (ДОКППБДВП). Корпоративни партньори на „Алкохолът е лош шофьор” са Майкрософт България и „Порше” БГ с марката Volkswagen. Кампанията се реализира и с медийната подкрепа на радиостанции N-Joy и Z-Rock, водещият интернет портал в България Дир.Бг и Fame Cards.