Средно по 20 служители всеки ден сядат на детектора на лъжата в различни специализирани фирми у нас по нареждане на шефовете си.
Това показва проверка на "Монитор" сред столичните компании за полиграфически изследвания. Работодателите използват детектора на лъжата най-често, за да проверят дали подчинените им са лоялни. През последните години частните полиграфически фирми отчитат все по-голям интерес.
"Средногодишно имаме по 700 случая. Клиенти са ни фирми от всички сфери – търговия, производство, логистика”, обясни сътрудникът в частна фирма за полиграфически изследвания Людмил Стоянов.
Служители на банки и мобилни оператори също са сред честите клиенти на фирмите с детектор на лъжата. Причината е, че това са хора, които работят с лични данни на клиентите, с които могат да злоупотребят.
Основното притеснение на големите компании пък е дали подчиненият им може да разпространи фирмена тайна на конкуренцията, в случай че напусне. На полиграфа се подлагат всички кадри, независимо дали са мениджъри или обикновени служители.
"Много рядко служителите отказват да се подложат на теста”, твърди още Стоянов. Според специалиста по подбор на персонал Елица Панева подлагането на полиграфа с цел проверка на лоялността е грешка.
"Това е процедура, която стресира служителите. А ако се прави с цел подбор на персонал, то може да доведе до едно не добро начало на взаимоотношения между работодателя и бъдещия служител", обясни Панева.
Повечето фирми обаче настояват за детектор на лъжата не за служители, които искат да назначат, а за такива, които искат да повишат.
Освен за лоялност фирмите тестват служителите си и за злоупотреба с алкохол и наркотици. Практиката на специалистите показва, че все по-често младите служители злоупотребяват с амфетамин, а това може да повлияе на работата им.
"Работодателите проверяват и за евентуална финансова зависимост към лихвари примерно. Защото, ако един служител е потънал в дългове, той може да реши от открадне от фирмата", заяви експертът по полиграфически изследвания Людмил Стоянов.
Все по-често работодателите използват полиграфа за разкриване и на кражби във фирмата, допълва "Монитор".