Вода, утайка и първи стадий на замръзване… само при минус 13 градуса. Това са резултатите от експеримент на „Здравей, България” с дизелово гориво от седем български бензиностанции – шест от водещи вериги и един по-малък обект.
Бутилките с дизела бяха поставени във фризер за около час, в рамките на който температурата не успя да достигне минус 20 градуса по Целзий – температурата, установена като норма у нас. Под тази граница се приема за нормално да започнат изменения във вида, гъстотата и качеството на нафтовото гориво. Негативните промени обаче бяха факт дори при измерените едва минус 13 градуса.
При тази температура още в първата бутилка бе установено, че кристализацията е започнала. Във втората и третата нафтата се оказа още по-кристализирала. Констатацията се повтори и при останалите образци, въпреки че горивото бе в течна фаза. В една от бутилките дори плуваха ледени кристалчета. Става въпрос за обикновен дизел, без специални добавки.
Промяната на цвета и кристализацията се дължи на наличие на парафини и неустановени примеси в нафтата, обясни инж. Радослав Киров, управител на сервиз, който често се сблъсква с последствията от зареждането на дизеловите автомобили с некачествено гориво. Такива промени в него при ниски температури увреждат горивните филтри. Обикновено вместо да пожълтяват, те почерняват в резултат на наличието на твърди примеси, добави той.
Друг проблем е примесването на нафтата с по-евтиния бензин, посочи специалистът. Неговото наличието води до увреждане на горивната система на дизеловите автомобили, особено на съвременните, които са оборудвани с комън-рейл система. Твърдите частици пък износват буталата и цилиндрите.
По думите на управителя на сервиза, тестваното гориво не отговаря на нормата за дизеловите горива и наблюдаваните промени трябва да започват при минус 20 градуса, а не както при експеримента, в който кристализацията стартира само при минус 13. Още преди излагането на отрицателни температури обаче в някои от взетите проби се наблюдаваше вода и утайка на дъното на бутилките.
Резултатите от теста учудиха представител на контролните органи. Петър Костадинов от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор се съгласи, че наличието на вода в нафтовото гориво не е приемливо, но отбеляза, че подобни случаи са намалели в последните години, за миналата е имало само един или два в рамките на направените проверки. Представителят на агенцията пое ангажимент за нов съвместен експеримент с екипа на „Здравей, България”, при който пробите ще бъдат взети и изследвани съобразно всички нормативни изкисвания.