Хората с увреждания имат право да бъдат шофьори на такси, постанови вчера Комисията за защита от дискриминация (КЗД) и задължи Министерството на транспорта в едномесечен срок да промени наредбата, забраняваща това, съобщава "Труд".
Повод за решението е жалба на Горан С., който твърди, че не може да си вади хляба като водач на таксиметров автомобил, защото лявата му ръка е ампутирана до предмишницата. Той е освидетелстван, че е с 50% трайно намалена работоспособност. Чл. 18, ал 4 от Наредба №34 на Министерството на транспорта повелява, че водачът на лек таксиметров автомобил трябва да е “физически здрав и да не е инвалид”.
Горан С. посочва, че дискриминационният текст нарушава правото му на труд, гарантирано от конституцията и Всеобщата декларация за правата на човека. Той твърди, че управлява лек автомобил от 1985 г. без допълнителни преустройства, а от 1990 до 1997 г. е карал такси, преди да влезе в сила въпросната наредба. В момента тя поставя в един кюп всички хора с увреждания независимо дали имат 5% или 95% инвалидизация.
Министерството на транспорта твърди, че текстът не е дискриминационен, а цели опазването на здравето и живота на пътуващите.
Проверка на КЗД установява, че аргументите на министерството не са издържани, тъй като забраната за инвалиди шофьори важи само за такситата, но не и за автобусите, които осъществяват обществен транспорт. Излиза, че неоснователно завишените критерии към водачи на таксита в сравнение с автобусните шофьори (които отговарят за живота и здравето на много повече хора и управляват доста по-тежки машини) водят до пряка дискриминация.
Комисарите, защитаващи дискриминираните българи, приемат, че наредбата на Министерството на транспорта противоречи на принципа за равенство в достъпа до труд, гарантиран от международното право и българските закони. Ведомството на Ивайло Московски получава един месец срок, за да премахне дискриминационния текст.