Рекламните билбордове край магистралите и скоростните отсечки да бъдат забранени, искат от Българска браншова асоциация "Пътна безопасност". Причината е, че те разсейват шофьорите, а близо една трета от участниците в пътни произшествия катастрофират именно в крайпътни съоръжения, пише в. Стандарт.
Това стана ясно на кръгла маса, организирана от асоциацията. Между 20% и 30% от катастрофите по пътищата стават именно при сблъсък с единични препятствия като стълбове, билбордове, дървета, като най-много от тези инциденти са на второкласни шосета. Това стана ясно от доклада на Алекси Кесяков - секретар на Държавно-обществена консултативна комисия по проблемите на безопасността на движение по пътищата към Министерски съвет.
Браншът настоява за забрана на тези съоръжения поне по основните републикански пътища от години, но промяната не се случва, тъй като отдаването на съоръжения под наем носи на държавата близо 2 млн. лв. годишно. Поставянето на рекламни съоръжения е и източник на приходи за бизнеса. Според Живко Недев, почетен член в асоциацията, по-удачно ще бъде да се помисли за поетапно намаляване на тези съоръжения и изграждане на предпазни еластични огради пред тях, така че едновременно да станат безопасни и бизнесът да не бъде лишен от източник на приходи. Удачен вариант е и поставянето им на разстояние от пътя, което да е равно на височината на билбордовете, умножена по 1,5. Това обаче не е възможно за всички шосета, защото би означавало, че рекламните табели трябва да се поставят в частни имоти, стана ясно още по време на кръглата маса.
Пътищата да бъдат разделени в категории, според риска за катастрофи на тях. Това предложи Румен Миланов, член на УС на Българска браншова асоциация "Пътна безопасност" и преподавател в УАСГ. Класификацията да бъде направена според броя на инцидентите на пътни участъци с определена дължина, фаталността на инцидентите и материалните щети, до които те водят, предлагат от бранша.
Според влязла в сила евродиректива, у нас задължително трябва да се извършва пътен одит на новоизграждащите се отсечки по трансевропейските коридори и да се прави периодична инспекция на съществуващите. При тези проверки шосетата трябва да бъдат разделяни в категории, като за най-опасните с риск от катастрофи в рамките от 70% до 100%, веднага да се предприемат действия за отстраняване на дефектите, за да се спасят човешки животи, настояват от бранша. Те предлагат и целеви инспекции на шосетата, които да се осъществяват два пъти годишно - през пролетта и есента.