Общо за 73 млн. лв. без ДДС по Оперативна програма „Транспорт” са предвидени за ремонта на гарите София, Пазарджик и Бургас, но към този момент предоставената безвъзмездна финансова помощ по проекта, който включва и трите гари, е едва 47 млн. лв. , съобщава в.„Монитор”, позовавайки се на информация от транспортното министерство.
За гарата в Пазарджик при индикативен бюджет от 4 млн. лв., конкурсът е спечелен с оферта от 3,5 млн. лв. Предвидената за бургаската гара сума възлиза на 13 млн. лв., а останалите близо 57 млн. лв. са за Централна гара София. Заедно с националното съфинансиране сумата за трите обекта възлиза на 96 млн. лв.
Финансирането на ремонта на гарите стана възможно, след като пропадна изпълнението на дунавския проект по Ос 4 – Батин – Белене, и бе отложено за следващия програмен период изграждането на интермодален терминал в София по Ос 1. Така съответните средства по Ос 1 и 4 в размер на 110 млн. евро се прехвърлят за изграждане на метрото и за ремонт на гарите.
Експерти от транспортното ведомство обясниха, че на този етап предоставената помощ е значително по-ниска от предвидената за ремонтните дейности сума поради ограничение на финансовия ресурс на приоритетната ос 3. Затова предстои да бъде изчакано одобрението на второто изменение на оперативната програма от страна на ЕК. В това повторно изменение е включено прехвърляне на 23,67 млн. лв. в бюджета за ремонт на гарите, с което финансирането им ще бъде осигурено. Това одобрение се очаква най-късно до края на годината. Затова от транспортното ведомство определят свиването на бюджета от 73 на 47 млн. лв. като временен недостиг на средства. На този етап свитата сума не създава опасност за изпълнение на проекта, тъй като засега наличните средства са достатъчни да бъде стартирано строителството.
На 9 септември, 2011 г. от транспортното министерство съобщиха, че Централна гара София излиза от списъка с големите обекти за концесия, защото ще бъде ремонтирана с европейски пари от отпаднали за първия програмен период проекти. Впоследствие най-голямата гара в страната влезе в пакет с тези в Бургас и Пазарджик.
В столицата по време на ремонта гарата няма да спира работа. Там ще бъдат изградени 11 хил. кв метра търговски помещения, координационен център за управление на жп движението в цялата страна.
На новата гара ще се разположи и цялото ръководство на БДЖ, а настоящата сграда на железницата на ул. „Иван Вазов” ще търси нови собственици. Транспортният министър Данаил Папазов е категоричен, че ремонтът на столичната гара ще приключи до края на 2015 г.
Намалиха на 47 млн. лв. бюджета за ремонт на три гари
- 30.08.2013 | 06:34
- 1199