Стоката, която фирмите за дрехи втора ръка купуват от Западна Европа, е поскъпнала с около 20% тази година. В магазините на дребно у нас обаче цените са същите като през миналото лято.
“Клиентът определя цената. Не можем да я повишаваме, ако няма да се купува”, казва Мартин Лазаров, регионален мениджър във фирма вносител, която има близо 40 обекта в България и Румъния. Според него от 2008 г. насам оборотите в търговията с дрехи втора употреба са на едно и също ниво, лек ръст има само на някои места в страната. “Фирмата ни внася дрехи от Дания, Норвегия, Швейцария и САЩ. Стоката като цяло поскъпна, тъй като предлагането намаля. В същото време се засили търсенето от Източна Европа и Русия. В България се отварят нови обекти непрекъснато, но не мога да кажа, че клиентите са станали повече”, коментира Лазаров.
Според представители на бранша в страната има над 700 складове на едро, а магазините са между 5000 и 8000. Само из централните софийски улици могат да бъдат преброени над 30 обекта. Те се делят на два основни типа - дрехи на килограм и бутикови одежди втора ръка. Всеки ден стоката на килограм има различна цена. В София зареждането е основно в понеделник и тогава дрехите са най-скъпи. С всеки следващ ден цената пада, за да се изчерпат количествата.
Например голяма верига започва седмицата с продажби за 15 лв. на килограм. Постепенно цените падат, като в неделя килограмът върви за 4 лв. Тогава обаче ефектните артикули са дефицит. В останалите градове в страната зареждането става в други дни от седмицата - вторник, сряда, четвъртък..., но ритъмът в спада на цените е същият.
В бутиковите магазини с дрехи втора ръка няма намаления, а цените са различни. Там личи и по-високото качество. Част от моделите са обличани еднократно за дизайнерски ревюта. В тях марките “Долче и Габана”, “Версаче”, “Том Тейлър”, “Прада”, “Мекс” могат да се намерят на достъпни цени. В такъв магазин блуза, панталон и яке, внос от Германия, излизат общо между 30 и 60 лв. в зависимост от конкретната фирма.
Детските дрехи също се търсят. Малчуганите израстват най-бързо и често сменят гардероба. “Предразсъдъците на хората отдавна вече са отживелица, щом нашенци са готови да износват долните гащи на западняците”, казват магазинерите. “Знаете ли колко известни личности си купуват при нас”, подчертава продавачка в столицата, но отказва да назове имена, “защото не е етично”.
Други нейни колеги обаче твърдят, че в магазините им не влизат по-суеверните, които вярват, че дрехата носи енергията на предишния си собственик.
Това с енергията обаче не се отнася за дизайнерските модели, обличани само по веднъж от манекенки.
От бранша допълват, че във Варна набира скорост т. нар. винтидж мания. Чуждата дума е термин за съчетаване на дрехи, които са били хит за предишните поколения с актуални модели. Повечето от тях са уникални, правени преди години по поръчка от световноизвестни фирми.
Големите вериги в морската столица имат гъвкава ценова политика, затова не липсват ударни намаления от 50 до 70%. Търговията върви добре и в малките магазинчета, шеговито наричани “квартални версачета”. Търсят се също кожени дрехи, които излизат много изгодно - дълго кожено манто например може да се намери за 20-30 лева.
Заради вилнеещата криза в Северозападната част на страната няма молове. Затова магазините за дрехи втора употреба са най-посещаваните. Във Враца има 17 такива обекта, които предлагат стоки от Австрия, Германия, Италия и Франция. Един от магазините е известен като “бедняшкия мол”, а пазаруването става с клубни карти. С 20% намаление там редовно си купуват дрешки лекари, учители и магистрати.
Артикулите са запазени, а с малко повече късмет се намират и чисто нови със зашити джобове. За 5 лв. дамите могат да се пременят в пъстра пола и потниче за лятната отпуска. Повечето стоки са с цени до 10 лева на кило.