Световната статистика сочи, че 37% от смъртните случаи при катастрофи се дължат на умора и кратковременни заспивания на волана, каза д-р Славчо Славчев, председател на Фондация „Сън и здраве”.
По думите му този проблем в момента е на преден план в Америка, Канада, Скандинавските страни, някои от западноевропейските страни, предаде Фокус.
„Така наречената прекомерна дневна сънливост се проявява с непреодолимо желание за сън и заспиване, но тя е последица от недостатъчен сън (като време) и некачествен сън. Има и някои заболявания на съня, които представляват особен риск за заспиване, тъй като те фрагментират съня и го правят некачествен. Такива заболявания са обструктивна сънна апнея, синдром на неспокойните крака, хроничното безсъние (което се среща при около 40 % от населението в САЩ), с една дума – нарушения на т.нар. хигиена на съня”, посочи той.
Дефицитът на сън често е повод за дневната сънливост. „Както се изразяват професионалистите – набира се сънен дълг. Ние внасяме малко сън в банката на съня, а теглим много бодро състояние и така през деня започва да ни се спи при монотонен тип работа, започваме да се прозяваме, клепачите натежават, не сме толерантни към другите, по-раздразнителни сме...
И всичко това е проява на тази дремливост. Когато извършвате монотонен тип работа, като шофирането, тези признаци трябва веднага да ви предупредят, че трябва да спрете и да не шофирате по-нататък, а да спите, тъй като имате дефицит на съня”, посочи той.