Броят на загиналите при катастрофи в България се понижава

share

Европейският съюз съобщи обнадеждаващи данни за пътната безопасност в региона – все по-малко хора стават жертва на катастрофи.

Според информацията на ЕК, загиналите спадат с 9% за миналата година, а в България негативната тенденция се понижава с 8 на сто, предаде БТВ.

Последните данни показват, че броят на загиналите по пътищата в държавите от ЕС през 2012 г. е най-ниският, откакто се води такава статистика. ЕК обяви и стратегия, с която ще се бори с тежките травми вследствие на такива произшествия, които често имат фатален край.

Зам.-председателят на Европейската комисия и комисар по транспорта Сийм Калас заяви, че миналата година е била забележителна за пътната безопасност в Европа с най-ниския досега брой на регистрираните смъртни случаи по пътищата. „Намалението с 9 % означава, че през миналата година е бил спасен животът на 3 000 човека. Тези резултати са особено обнадеждаващи. Да не забравяме обаче, че всеки ден продължават да загиват по 75 човека по европейските пътища, така че няма място за самодоволство. Поставили сме си амбициозната цел до 2020 г. броят на смъртните случаи по пътищата на ЕС да намалее наполовина и трябва да запазим досегашното темпо, за да я постигнем”, категоричен беше Калас.

Смъртните случаи обаче не са единственият проблем в негативната тенденция. На всеки смъртен случай по пътищата на Европа се падат по 10 тежки наранявания - увреждане на главния или на гръбначния мозък. Това е и повод да се разработи стратегия за понижаване на броя на подобни травми от катастрофи навсякъде в ЕС.

Като сериозен проблем се посочва, че наличните данни за тежки наранявания в момента са доста приблизителни. Трудно е да се съпоставят изчисленията, тъй като случаите са отчитани погрешно или непълно. Според информацията на ЕК, ежегодно близо 250 хил. човека получават тежки наранявания при пътнотранспортни произшествия в ЕС, а броят на смъртните случаи през 2012 г. е 28 хил. Макар загиналите по пътищата да намалява с 43% през последното десетилетие, този на тежко ранените спадна с едва 36 на сто.
Най-уязвимите групи хора са пешеходци, велосипедисти, мотоциклетисти или хора от определени възрастови групи и особено по-възрастните.

Държавите с най-нисък брой на смъртните случаи са Великобритания, Швеция, Холандия и Дания, които отчитат около 30 смъртни случая на един милион жители.

Най-тревожният аспект на статистическите данни за 2011 г. беше, че на фона на спадащия брой на загиналите по пътищата голям ръст имат убитите уязвими участници в пътното движение. Това са пешеходци, мотоциклетисти и хора в напреднала възраст. Според неокончателни данни за 2012 г. обаче смъртните случаи в тези групи са спаднали.

ЕК обяви, че се разработва амбициозна стратегия, която да понижи броя смъртни случаи по пътищата наполовина за следващите 10 години. Европейската програма за периода 2011 - 2020 г. съдържа предложения, насочени към подобрения в превозните средства, инфраструктурата и поведението на участниците в пътното движение.

Последните инициативи включват:

* ново свидетелство за управление на МПС в Европейския съюз от януари 2013 г. с по-строги правила за достъпа на младежи до мощни мотоциклети;

*национални планове за изпълнение - представяни от държавите членки и представляващи богат източник на най-добри практики;

*правила за трансгранично прилагане на енергични мерки срещу пътнотранспортни нарушения, извършени в чужбина (шофиране в нетрезво състояние, превишаване на позволената скорост и т.н.), които са в сила от ноември 2012 г;

*разработване на стратегия относно нараняванията.

Водещи новини

Още новини