Това каза Лазар Лазаров, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура”, на пресконференция на тема: „Състояние и напредък на проектите по Оперативна програма „Регионално развитие“.
По думите на Лазаров – това се прави въз основата на трафик проучване – преброяване на съответния участък в двете посоки и класифицирането му, спрямо превозните средства, които преминават.
Досега това се е правело ръчно, като АПИ е назначавала служители или фирмите, изграждащи трасетата, са имали такава позиция – преброяване на пътния трафик на определени места.
Данните се събират и се правят анализи, а на всеки 5 години институтът издава албум за цялата пътна мрежа с пътния трафик на 2800 места. Всяка година се броят на 117 преброителни пунктове, откъдето се получават данните.
За да има 100-процентова гаранция за резултатите и, за да получаваме информацията почти в реално време, затова техническата помощ в рамките на оперативната програма дава възможност за 2,5 мл. лв. да бъдат направени достатъчно на брой преброителни пунктове, които да анализират трафика.
Тези датчици ще бъдат част от т.нар. система за управление на пътищата, която е изключително необходима. Със средствата от програмата ще бъдат оборудвани около 150 пункта.
Има и друго финансиране – за пътищата от първокласната пътна мрежа и магистралите, която се финансира по финансовия меморандум със Световната банка. По това финансиране ще бъдат отпуснати средства около 1,5 млн. лв. за 58 пункта.
Преброителните пунктове могат да са факт, след като бъдем одобрени по кандидатстването, вероятно около края на годината. На главните 117 пункта има 4-сменен режим. Това не означава, че ще бъдат съкращавани служители, а просто ще отпадне като ангажимент на фирмите, обясни Лазаров.
Той посочи, че в този програмен период усвояваме около 500 млн. средства, очаква се в следващия период да са повече. От първия етап са договорени 123 млн., от които около 50 млн. са изплатени.
По втория етап около 264 млн. е общата стойност на договорите, засега се подписват договорите. Обект от третия етап е Южната дъга на Околовръстния път на София, където по договор има 33 млн. до момента са разплатени 10 млн. Следващата част от Южната дъга не влиза в тези проекти.
По повод пропадането на пътното платно във Владая, Лазаров подчерта, че всъщност става въпрос за пропаднали около 60 см от банкета на една еластична ограда. Пропадането е отстранено веднага. Пътят е проходим.