Това каза на пресконференция министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.
По думите на Плевнелиев - звеното за консултантска помощ „Джаспърс” е направило анализи приходи-разходи. Двете компании, лидери в анализите приходи и разходи, са излезли с разчети, че включително по по-скъпия вариант, магистрала „Струма” ще струва малко под 1,1 млрд. евро.
„ЕК не осигурява финансиране на проекти, които нямат икономическа логика. Европейските пари не са, за да можем просто с тях да строим, независимо на каква цена. Въпросът е дали ЕК ще утвърди и всички екологични аспекти, иначе за всичко останало, сме готови. Специално за тунел 3, в хода на строителството на този дълъг тунел от 13,3 км трябва да покажем как смятаме да адресираме темата с екологичните аспекти на строителството. Апликационната форма за Лот 3 не може да бъде одобрена, ако не покажем как можем да строим тунела от екологична гледна точка и ние ще дадем всичко от себе си да го направим в срок. Очакваме апликационната форма за Лот 1 , Лот 2 и Лот 4 да влезе до края на този месец в управляващия орган, а за Лот 3 да влезе до края на годината”, каза Плевнелиев.
Той посочи, че при магистрала „Тракия” са спестени 200 млн .лв. Магистрала „Марица” е вече с ясни ценови параметри и скоро ще бъдат сключени договори. Бюджетът е 209 млн., на път е да се договори за 130 млн. евро, с което се спестяват 80 млн. евро. „Кърджали – Подкова” и Софийски околовръстен път – гара Яна са били всеки с бюджет по 32 млн. евро. В момента на всеки един от тях е на нива от 32 млн. лева, с което се икономисват по около 30 млн.лв. от всеки от двата проекта.
„Аз съм много горд с всички рекорди, които бяха разбити на състезанието за „Струма” Лот 1. Там са също дълбоко под бюджета. Ако съберете всичко това, и добавите още 192 млн. лв. икономии в ОП „Регионално развитие” за пътища втори и трети клас от планираните 502 млн.лв., ние имаме 640 млн. лв. икономии под бюджетите в двете оперативни програми”, каза Плевнелиев. Той подчерта, че спестените пари отиват за пътищата. Проектът за Южната дъга на София е направен именно, когато са дошли първите икономии по ОП „Регионално развитие”. Същото се случва с много други отсечки, които получават своя шанс, благодарение на икономиите. 60 млн. евро, спестени от „Тракия”, са дадени за метрото. Миналата седмица е била одобрена разширената апликационна форма за метрото, за да стигне до летището. Участъкът от Цариградско шосе до летището се изгражда благодарение на икономиите от „Тракия”.
„Работим за това тунелът под Шипка да има готова апликационна форма до края на годината и строително решение в средата на 2012 г. и „София – Калотина” да бъде завършена до 2015 г.”, каза Плевнелиев.