Ще го споделя с голяма тъга, но моите наблюдения са, че нивото на учениците по английски език е по-високо от това на родния им език - български. Интересът и ангажираността към английския език обикновено са по-големи в сравнение с другите предмети. Много ученици се стремят да подобрят своите езикови умения, тъй като разбират важността на английския език като международен език и търсенето на квалифицирани кадри, владеещи английски език, на пазара на труда. Това каза в интервю за "24 часа" Димитрия Хаджиева, отличена с приза "Учител на годината" за 2023 г. на Асоциацията на Кеймбридж училищата в България.
Тя е абсолютно категорична, че възпитанието у дома е най-основополагащият елемент в развитието на едно дете/ученик. "Семейното възпитание играе ключова роля във формирането на основни ценности, характер и принципи. Така се поставя основата на моралните и етичните убеждения, които впоследствие оформят начина на взаимодействие с другите хора. От друга страна, дисциплината в клас има надграждаща роля към всичко това. Тя учи на принадлежност към клас, училище, общество, учи на отговорност и уважение към обкръжението. Възпитанието вкъщи и в училище не трябва да се разглеждат като два отделни фактора, те имат еднакъв принос към формирането и развитието на ученика".
Според нея, тайната на добрия учител се крие в това да не е в никакъв случай приятел, но да не бъде и строг. "Когато покажеш на някого, че наистина те е грижа за него - не за оценките, а за неговото развитие, за това той да става по-добър с всеки ден, да остане в своята родина и да помага на хората тук, ето това се оценява от отсрещната страна, без значение дали хората срещу теб са на 13, или 18 години", посочи тя.
Хаджиева коментира и тревожните резултати в последното издание на PISA за 2022 г., показали ниска функционална грамотност на българските ученици. "Последните резултати от изследването наистина може да се разглеждат като предизвикателство, пред което образователната система се изправя. През последните години се работи активно в посока подобряване на точно тези резултати в образователния процес, които бяха най-ниски, и положителното в случая е, че те са идентифицирани от всички участници, като се увеличават постоянно усилията, инициативите и предприетите мерки както от министерството, така и от всички учители на локално ниво. Важно е да се подкрепят всякакви усилия в посока реформи и иновации, както и да се поощрява постоянното усъвършенстване на учебните практики с цел подобряване на съвременното българско образование с фокус към нужните знания, умения и компетентности на 21-и век".