„Трудно се говори за така трагедия. Искрени съболезнования към семейството, близките, приятелите, съучениците и учителите на 15-годишният Филип. Обществото ни все още позволява да се случват такива неща“. Това каза в предаването „Защо, господин министър“по БТВ министърът на образованието Галин Цоков.
„МОН и Агенцията по безопасност за движението ще създаде програма за обучение на учениците, за да може да се повиши безопасността им на пътя. Но това не е достатъчно, защото дори и човек да пресича правилно – той пак е заплашен“, посочи той.
„Учителите и учениците, които излязоха на протест, защото така се ражда гражданско общество. Те показват емпатия и просоциално поведение. Поколенията след нас са на хора, които имат собствено мнение и го защитават. Трагедията може да има позитивен резултат към непримиримостта и нетърпимостта на младите хора към случващото се“, подчерта той.
Във връзка с очакваните блокади на зърнопроизводители министърът помоли да бъдат пропускани училищни автобуси.
„Трябва да ви кажа, че от тази учебна година 100 хиляди ученици ползват тази услуга. От вашето студио призовавам да пропускат децата“.
Промени в учебната програма
„Промяната трябва да е в няколко посоки. Основната задача ще бъде как да структурираме учебното съдържание в рамки, които са насочени към формиране на умения и компетентности на децата. Нашита амбиции и това, което трябва да направим с депутатите, е промяна в Закона за училищно и предучилищно образование, свързана със структурираното на учебното съдържание. Ако то се структурира, така че учениците да имат умения и компетентности, а не само възпроизвеждане на знания, служещи за формиране на оценки, нашата система може да се промени“, допълни министърът.
„За изпитите на седмокласниците увеличихме времето за първия модул с 15 минути. Може догодина учениците да повишат своите резултати. Нашата идея и това, върху което ще работим, е оценяването върху умения и компетентности, а не само на знания“, подчерта Цоков.
„Изпитите са насочени към възпроизвеждане на знания. С частни уроци и школи те формират модели на решение на задачи. Ако задачите бъдат компетентностно ориентирани, свързани с уменията и практическото прилагане на знанието на учениците, тогава ще отпадне необходимостта от частни уроци“, коментира министърът на образованието.
„Има предложение за промяна на началния час за училищата. 8 часа ще бъде началният час. Ще има изключения за училища, в които учениците са на две смени“, допълни той.
„Аз знам, че традицията дълги години е била учебната година да започва на 1 септември. Аз не съм за промяна в момента на първия учебен ден. Централизацията на системата прави това училищата да започват на една и съща дата“, обясни Цоков.
Министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков разпореди цялостна проверка след особен случай в пловдивското средно училище „Найден Геров“, в което на починало дете са писани оценки.
„Това преминава всякакви норми. Това е нещо, което дълбоко развълнува всички колеги. Най-тъжното е, ако проверката установи и други случаи и в други училища. На базата на доклада ще видим какви наказания могат да се наложат“, подчерта той.
„Доброто образование е това, което прави децата и учениците знаещи, изследващи, компетентни и преди всичко – щастливи“, каза още Галин Цоков в "Защо, господин министър" с Жени Марчева.