Общо 150 ученици се явиха днес на втори задължителен зрелостен изпит по профилиращ предмет - английски език, в 119-о Средно училище "Акад. Михаил Арнаудов" в София. Това е най-масовият учебен предмет за поредна година на матурите, следван от биологията и здравното образование, каза за БТА директорът на училището Диян Стаматов, който е и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България (СРСНПБ).
По вариант 2 писаха днес зрелостниците на втория задължителен държавен зрелостен изпит по профилиращи предмети, който започна в 8:30 ч.
Днес се състоя и държавният изпит за придобиване на професионална квалификация - за учениците, които учат в професионални гимназии.
На въпрос на БТА защо най-много зрелостници се явяват на втората матура по английски език и по биология, Диян Стаматов отговори, че това са най-силно практичните предмети в нашата образователна система. Чуждият език - английският, е най-разпространен и е естествено, че учениците се чувстват по-добре подготвени по него. Голяма част от учениците учат английски език още от предучилищната възраст, добави той.
Биологията обикновено е заедно с географията, като най-желани предмети за матурите в последните години. Причината отново е в засиления интерес към биологията и географията във втория гимназиален етап, каза Стаматов. Той отбеляза, че биологията е и практичен предмет, който се използва за вход в различни висши училища, като най-много това се отнася за Медицинските университети.
"Ако говорим за тежестта на предметите и за тяхната трудност, може да се каже, че има много излишна фактология в учебниците във втория гимназиален етап, но не само по биология, но и по всичко. Много от предметите са на ниво на завършен първи курс във висши учебни заведения и не са малко студентите, които идвайки в училище, за да ни поздравят по различни поводи, споделят, че изпитът им в първи курс се равнява на това, което са учили в 10-и, 11-и и 12-и клас. Това до голяма степен не е добре, защото трябва да има сериозна разлика между академичната подготовка и общообразователната подготовка, която се предлага в средното училище. В тази посока трябва да се работи за олекотяването и осъвременяването на учебния материал по всички предмети, които са във втория гимназиален етап и са профилиращи. До голяма степен те са изключително силно академични, наситени са с излишна фактология и съдържателна част, и много от термините никога не се използват от самите ученици, когато пораснат", заяви Диян Стаматов.
Той каза, че не е имало проблеми в 119-о училище с организацията на днешната втора задължителна матура по английски език.