Месец и половина след началото на учебната година проблемите с новата електронна система на просветното министерство продължават. Организациите на директорите в образованието сигнализираха БНТ, че със системата продължава да се работи много трудно, а консорциумът "Национални системи", спечелил обществената поръчка, не се съобразява с забележките на учителите.
Държавата даде 5,5 милиона лева за тази система, в която влиза цялата информация за българските ученици.
Дни преди първия учебен ден учителите почти денонощно бяха пред компютрите, защото изобщо не можеха да влязат в системата. Сега влизат, но са се появили други проблеми. Документите не могат да бъдат принтирани.
"В самата платформа НЕИСПУО този модул все още не е разработен. Въпреки всичко от нас се изисква да качим след това документа там в регистъра, оттам да вземем номера, който ни трябва, но самия печат на документа има зададен шаблон, но ние не можем да го разпечатаме, всъщност ние не можем да създаваме документ", споделя пред националната телевизия Мирена Дакова, учител по математика в 51-во СУ.
За да разпечатат документите, училищата дават пари на други платформи, въпреки че МОН е платило за електронната система 5,5 милиона лева. Обществената поръчка е спечелена през 2020 година от консорциум "Национални системи" от пет фирми - "Контракс", "Сиела Норма", "Технически университет- София", "Дигитални и софтуерни решения" и "Админсофт". Друг проблем са баркодовете на документите, които не се разчитат правилно.
"Оказа, че трябва да добавим два реда в програмния код на документа, което според мен не е ок, аз не съм програмист, но ми се наложи да го разбера и сега го правя и дори помагам да други колеги, когато са наложи", обясни учителката .
"Освен това, когато искаш да се върнеш назад в системата, това не става с една стъпка, а отиваш в самото начало на процеса и се въвеждат данни отново и отново. Обратна връзка с консорциума няма, а ако зададеш въпрос в хелпдеск-а отговорът може да дойде и след двайсет дена. Нас това не ни устройва, ние гоним срокове, които трябва да изпълним", допълни Дакова.
Проблеми имат и детските градини. Те не могат да принтират списъците на децата, не може да се разпредели норматива на учителите и директорите.
"На нас ни се струва, че се къса връзката между хората, които работят, разработват тази система и заданието, което е поставено от МОН. Ние като организация направихме такъв опит да представим това, което ни интересува, за съжаление не получаваме адекватен отговор на този етап", заяви директорът на 99-та детска градина " Брезичка" и заместник-председател на Сдружението на директорите в средното образование Иванка Харбалиева.
От Сдружението на директорите поканили консорциума на семинар и задали всички въпроси - защо системата не е изпробвана, защо няма връзка между различните й модули, как става синхронизацията с външните доставчици. Разработчиците обаче казали, че вината е в самите учители.
"Те отказват да комуникират с потребителите, с нас. Общо взето, когато ние потребителите, директорите казваме това не е добре, това не е добре, искаме така да се оправи, те се държат като обидени - вие искате да ни злепоставите. Ами ние сме потребителите", обясни Асен Александров, директор на 51-во СУ и председател на Сдружението на директорите в средното образование.
От "Сдружението на директорите" направили анкети сред 308 директори и заместник-директори. Оказало се, че близо половината от тях поставят среден три на системата. Над 30 % твърдят, че изобщо не получават отговор при сигнал за технически проблем, а над 60 на сто вече са имали повече от десет проблема.
Екипът ни потърси отговор на въпроса - защо при дадени толкова пари, разработчиците не поправят системата. От просветното министерство обаче отклониха желанието ни за интервю със заместник-министър Мария Гайдарова. Изпратихме въпроси до консорциума, които също останаха без отговор.