Спорът къде е било първото гражданско честване на светите братя е стар, но в петък бе подложен на обсъждане от историци на кръгла маса в Шумен под наслов "Коректно за Шумен".
Сега в учебника по история за 11 клас пише, че празникът на Кирил и Методий е отбелязан за първи път в Пловдив през 1851 г. Шуменци обаче вадят доказателства, че това се е случило 40 г. по-рано - през 1813 г. Фактът е документиран в бележките на арменския монах и пътешественик Минас Пъжъшкян, открити във Ватикана и преведени от българския арменец Агоп Орманджинян. Днес той бе на кръглата маса, за да отстоява лично верността на откритието си.
В дискусията се включи и ст.н.с. Доротея Георгиева, направила първите научни коментари по писмото на древния монах. В писмото си той разказва, че на път през Шумен домакинът му го завел на тържество в една къща, където празнували създателите на българската писменост.
Накрая учените историци се разбраха, че спорът е достоен за по-широк експертен форум от кръгла маса и препоръчаха да се свика научна конференция. Кръглата маса се проведе в рамките на т. нар. историческа седмица в Шумен като част от програмата за отбелязване на 1330 г. от създаването на България.
В дискусията се включи и ст.н.с. Доротея Георгиева, направила първите научни коментари по писмото на древния монах. В писмото си той разказва, че на път през Шумен домакинът му го завел на тържество в една къща, където празнували създателите на българската писменост.
Накрая учените историци се разбраха, че спорът е достоен за по-широк експертен форум от кръгла маса и препоръчаха да се свика научна конференция. Кръглата маса се проведе в рамките на т. нар. историческа седмица в Шумен като част от програмата за отбелязване на 1330 г. от създаването на България.