Две са основните системи, които правят държавата – образователната и правосъдната. Така председателят на СНЦ ''Бизнесът за Пловдив'' инж. Атанас Рогачев откри срещата на Сдружението с просветния Министър Красимир Вълчев днес в Пловдив.
На нея присъстваха Здравко Димитров, областен управител на Пловдив, Стефан Стоянов – зам. кмет по образованието, Димитър Лазаров – депутат от ПП ГЕРБ. Новите технологични линии и най-съвременните машини, които бизнесът внедрява да станат и учебно поле, предлагат от Сдружението. Пловдив е пионер в дуалното образование, а „КЦМ“, „ТЕД“ , „Атаро Клима“ са част от компаниите, членове на „Бизнесът за Пловдив“ с добър опит, който може да бъде следван.
,,До момента над 200 деца са добили практически умения по дуалната система. В пловдивска област има 27 професионални гимназии и ако зад тях застане сериозен бизнес с добри програми, с опитни експерти и се отворят производствата за адекватно и приложимо обучение – след години ще имаме друга картина'', подчерта Стефан Стоянов.
На срещата „Бизнесът за Пловдив“ представи идеята си за развитие на клъстър в областта на иновациите в партньорство с университети, средни училища, общински и държавни организации. Структурата и целите на клъстъра са в синхрон с националната концепция за пространствено развитие, която цели и преодоляване на регионалните диспропорции. Поставен бе и въпросът за комерсиализирането на науката и по-тясното й взаимодействие с реалното производство. Висшите училища да започнат да работят по проекти, които са важни за икономиката, за обществото, като държавата ще стимулира в максимална степен политиките на свързаност. Образователната система трябва да бъде отворена за повече специалисти от бизнеса – това са част от мерките, споделени на срещата от министър Вълчев.
,,IT бизнеса преподава в училище“ е една от новите идеи на МОН, при която се предвижда утвърдени имена от бранша да влизат периодично в класните стаи и да запознават децата с актуални за тях теми от IT сферата. Друг важен въпрос, който трябва да търси решение на местно ниво е интеграцията на деца в затруднено положение'', подчерта той.
,,Най-добрите образователни системи са тези, в които най-добрите ученици стават предимно учители. Респективно най-технологично развитите държави са тези, в които най-добрите ученици стават инженери.“ Това е целта и на преструктурирането на системата на висшето и професионалното образование.“ – подчерта министър Вълчев. Увеличен е приема, отпуска се допълнително финансиране и стипендии за инженерните специалности и в професионалните училища. Министър Вълчев изрази подкрепа за развитието на клъстъра, представен от „Бизнеса за Пловдив“ и готовност за следващи срещи с всички участници в проекта.
,,Всеки нов инвеститор, който идва е направил проучвания за работна ръка, за образователни центрове за подготовка за кадри и първите му въпроси са свързани с това'', сподели Здравко Димитров и допълни: „Пловдивска област, която е една от най-бързоразвиващите се, изпитва остра нужда от квалифицирана работна ръка. И пътят е само един – общи действия и програми с бизнеса, научните центрове и училищата. Всички сме убедени, че само образованието и квалификацията, въплътени в човешката личност движат развитието. Пловдив е най-стария жив град в света и неговото бъдеще е в икономика, основана на знанието.