Ето кога трябва да обясним на децата си всичко за секса, алкохола, цигарите и наркотиците

Pixabay
share

В пети клас се променят не само децата. Променя се и средата, в която те учат, отношенията им с родителите и учителите, организацията на живота в училище, се обобщава в новото издание на Наръчника за родители "Добре дошли в пети клас", подготвено от асоциацията "Родители" за семействата с петокласници през учебната 2019/2020 година.

До четвърти клас децата имат един основен учител, който е с тях почти през цялото време. Началният учител изпълнява функциите на преподавател и възпитател. За повечето деца между първи и четвърти клас началният учител се превръща в нещо като още един родител. В пети клас обаче цялата тази ясна структура на авторитета и обгрижеността се променя. Децата навлизат в нов етап от порастване и едно от предизвикателствата е и липсата на един основен учител. На негово място се появява класен ръководител, който в най-добрия случай има пет-шест часа седмично с децата. През останалото време, а то е приблизително пет пъти повече, те са с други учители. Това създава у децата усещане за "невидимост", което може да доведе както до чувство на обърканост, напрежение и тревожност, така и до опиянение от чувството за свобода - "вече мога да правя каквото си искам и няма кой да ме види", отбелязват експертите, подготвили изданието.

В пети клас индивидуалният подход към учениците е заменен от нови принципи и правила. Класният ръководител за разлика от началния учител до четвърти клас преподава на различни класове. В зависимост от предмета, който води, той може да има от 100 до 200 ученици в различните класове. По тази причина му е необходимо повече време, за да опознае всяко дете от класа. Хубавото е, че има различни варианти този процес на сближаване да бъде улеснен и скъсен във времето чрез различни класни и извънкласни форми - ходене на кино, на театър, организиране на спортни празници.

Преминаването от един учител към много е доста сериозна промяна и за родителите. Това е основната причина за по-трудното получаване на обратна връзка от учителите за резултатите на детето и най-вече на какво се дължи спадът на успеха или пък постиженията - още една рязка промяна, която децата много трудно разбират или пък просто го приемат като даденост. Голям процент от децата до четвърти клас получават предимно шестици като стимул за усилията, които полагат, а в пети клас в бележника им се появяват всички оценки от 2 до 6, без подробно обяснение защо се случва това. Затова родителите, заедно с детето, трябва да подредят изискванията на новите преподаватели, за да няма напрежение и притеснение. Обяснете на детето положителната страна на това да има много преподаватели, препоръчват експертите.

Водещи новини

Още новини