България е сред първите пет страни-членки на ЕС по относително висок дял на обучение на ученици в средните професионални училища, отчита анализ на Евростат за професионалното обучение в Евросъюза /анализът отчита и събира данни от учебните 2014/2015 години в ЕС-28/.
Най-висок дял на ученици, които записват средно професионално образование /първа степен/ е отчетен в Белгия - 21 на сто. Следват: Великобритания - 14 на сто, Португалия и Хърватия - по 9 на сто, България - 6 на сто. С почти нулев прием са страни като Испания, Унгария и Латвия. По данни на националната статистика за въпросния период общият брой на заетите в професионалното образование и обучение у нас е бил около 140 хиляди ученици. Те са се обучавали в 394 професионални гимназии, 24 спортни училища, 23 училища по изкуствата и др. Отделно у нас е имало и над 40 професионални колежа с прием след средно образование. Учителите в професионалните училища у нас са били 12 500, като преобладаващата част от тях - 94 процента - са били с придобити образователно-квалификационни степени "бакалавър" или "магистър".
Най-висок е бил относителният дял на учениците, изучаващи специалности в областите "Технически науки и технически професии" - около 30 процента, следван от този на учениците с профил "Стопански науки и администрация" - 17 процента. Според данни на Евростат, делът на предприятията в България, които са страдали от недостиг и от липса на подходящи професионално подготвени кадри за въпросния период, е бил 15 на сто, при средно 7 на сто в ЕС.
В ЕС-28 е имало около 21 милиона ученици в средното образование през 2014 г., от които по-голямата част /92 процента/ са били ангажирани в общообразователния сектор. В професионалното образование /първа степен/ са били насочени едва 3 на сто от учащите се в ЕС /около 700 хиляди/, което е крайно недостатъчно за бъдещите потребности от професионални умения сред младите европейци, тъй като се очертава по-голямо търсене от квалифицирани кадри на средно и високо ниво до 2020 г, отчита европейската статистика.
Според актуални данни на Евростат през 2014 г., средно за ЕС около 7 на сто от предприятията в индустрията са определяли недостига на работна сила като фактор, затрудняващ дейността им. Най-голяма необходимост от подходяща работна ръка е била регистрирана в Унгария - 27 процента, Великобритания - 17 процента и Полша - 15 процента.
В тази връзка Европейската комисия е представила и инициативата "Преосмисляне на образованието: инвестиране в умения за по-добри социално-икономически резултати" за насърчаване на държавите-членки на ЕС, с цел да се гарантира, че младите хора ще развият умения и компетенции, необходими на пазара на труда. Визията на страните от ЕС-28 вече е насочена към цялостна програма за модернизиране на професионалното образование и обучение в ЕС, отчита анализа на Евростат, съобщава БТА.