Средствата от държавния бюджет, предвидени като съфинансиране по проекта "Подкрепа на ромски ученици за успешно завършване на средно образование", ще бъдат предназначени за 150-те учители, които ще работят с децата и с уязвими групи. Така стипендиите на учениците няма да се плащат от бюджета, а ще се осигуряват изцяло от международния донор.
Това решиха днес Министерството на образованието и науката и Ромският образователен фонд на среща по инициатива на министър Меглена Кунева с представителя на фонда за България Огнян Исаев и с директора на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства Мануела Радева, съобщи пресцентърът на МОН.
Отчитайки повишената обществената чувствителност по темата, проведохме задълбочен разговор за необходимостта от целенасочени усилия всички деца да бъдат обхванати от образователната система в България. Най-уязвимата група от деца, които рано напуснат училище, е ромската група, е коментирала министър Кунева.
Като силно обезпокоителен отново беше подчертан фактът, че едва 1 процент от ромските деца завършват 12-и клас, въпреки че делът им в първи клас е една пета от всички деца. Заради се оценява, че Ромският образователен фонд предоставя безвъзмездно средства за подкрепа на успешното завършване на средно образование на ромски деца.
МОН ще предложи активното включване на общините в процеса на наблюдение на стипендиантите и ще бъде осъществяван ежемесечен контрол върху разходването на средствата за стипендии. Учителите ще контролират посещаемостта и резултатите на учениците и ще представят редовен отчет за всяко дете, участващо в програмата, както и ще ги подпомагат със съвети, в това число и за разумно използване на стипендиите за нуждите на детето. Още при подписване на споразумението е фиксирано всеки учебен срок да се прави оценка дали учениците, получили стипендии, запазват и подобряват успеха си, за да останат в програмата, припомнят от МОН.
На срещата е била отчетена необходимостта от много по-силен и стриктен контрол за посещаемостта в училище на учениците от уязвимите групи, включително и чрез прилагане на санкциите, които съгласно закона общините могат да налагат на родителите за неосигуряване на присъствието на децата в училище. Чрез регионалните управления на образованието МОН започва засилени внезапни проверки и за осъществявания от училищните директори контрол.