На 15 септември училищата ще стартират учебната година с редица промени. Измененията в учебния процес стават факт след приемането на Закона за преучилищното и училищното образование. От просветното министерство публикува подробно всички новости.
Учебната 2016-2017 година ще стартира с нови наредби, нов учебен план и нови програми за учениците в 1. и 5. клас, промени в оценяването на учениците, които сега ще са в 1. и в 5. клас, и в графика на учебното време. Новите документи са изготвени и приети от Министерството на образованието и науката и са във връзка с влезлия в сила на 1 август 2016 г. Закон за предучилищното и училищното образование.
Според новия график за учебното време децата в 1. клас ще учат до 31 май 2017 г., а в 4. клас – до 31 май 2017 г. Четвъртокласниците ще се завършват с национално външно оценяване по 4 предмета като математиката е възможен вариант за вход за гимназиите с профил математика и/или природни науки.
В 7. клас обучението е до 15 юни 2017 г. и ще завършва с 3 национални външни оценявания – по български език и литература, по математика и по чужд език. Оценяването от изпитите в 7. клас ще е с точки и всеки ученик ще намери своето място в различен тип гимназия – профилирана или професионална.
Държавните зрелостни изпити ще са на 19 и 22 май 2017 г. Раздаването на дипломите за средно образование ще е в определен срок - до 22 юни 2017 г.
Нов учебен план през 2016-2017 г. влиза само за 1. и за 5. клас и обучението е по нови учебни програми. За учебните предмети само в тези класове има годишно тематично разпределение, което се утвърждава от директора. В 1. и 5. клас ще се работи по действащите до момента учебници. Нов учебник ще има само по история и цивилизации в 5. клас.
Наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците влиза само за учениците, които през 2016-2017 г. ще бъдат в 1. и в 5. клас. В 1. клас оценяването е с качествени оценки и приключва с една обобщена качествена оценка. За 5. клас се предвижда броят на текущите оценки да зависи от броя на часовете по определен предмет /напр. ако предметът се изучава 2 часа седмично, ученикът не може да има по-малко от 2 текущи оценки по този предмет през срока/. Няма промяна в оценяването за 2. и 3. В 4. клас вече ще има оценки с количествен и качествен показател. До 4. клас децата няма да повтарят.
От 5. до 12. клас оценяването ще е с количествен и качествен показател(напр. отличен 6). Класни работи ще се правят по български език и литература, по математика и по чужд език.
За учениците от начален етап, които не са усвоили знанията, се предвижда задължителна допълнителна лятна работа. Повтаряне след 5. клас ще има при оценка слаб 2.
През предстоящата учебна година влиза в сила новата Наредба за организацията на дейностите в училищното образование. Според нея педагогическият съвет трябва да проведе заседание, на което да има избор на учебните планове за всяка паралелка в 1. и 5. клас и да се създаде организация за целодневно обучение на учениците от 1. до 7. клас. Педагогическият съвет избира и двата учебни предмета, които ще са балообразуващи за учениците, завършващи 7. клас. Оценките по тези предмети ще се преобразуват в точки и ще се прибавят към точките от националните външни оценявания по български език и литература и по математика, за да се образува балът на седмокласниците.
От 2016/2017 г. започва създаването на професионално портфолио от всеки учител. В портфолиото ще се отразява образователна квалификационна степен, професионална квалификация, допълнителна специализация, постиженията и успехите на учениците и личните успехи. Започва и задължителната вътрешноучилищна и извънучилищна квалификация.
В сила влиза и Наредбата за приобщаващо образование, която е насочена към подкрепа на всеки ученик – от този със специални образователни потребности към надарените ученици и изоставащите ученици. В нея са изписани нови санкции за учениците.
От тази учебна година влиза обучението по гражданското, здравното, екологичното, интеркултурното образование с всички изписани в наредбата теми за часа на класа. Всяко училище трябва да си разработи свой етичен кодекс. Класният ръководител ще изготвя план за часа на класа с темите, съответстващи на възрастта и подготовката на учениците.
Ще започне и изграждането на система за училищна ритуализация и възможност за училищно самоуправление.
За 7. клас предстои компенсиране на пропуснатия материал по история, раздел Средновековие, география, раздел континента Европа, биология, раздел гръбначни животни по един от предложените 3 варианта: чрез часове в ЗИП, чрез часове в СИП или чрез преструктуриране на учебното съдържание.
В сила влиза и Стандартът за детските градини, който налага актуализация на стратегията и разработване на програмната схема на детските заведения.
Друга наредба, която също ще действа от 15 септември т.г., е Наредбата за информацията и документите, която въвежда нов дневник за подкрепа на личностното развитие. Започват и процедури по създаване на иновативни училища или паралелки.