8-годишният Боян Ганев, ученик от втори клас в столично СОУ, в саморъчно написано отворено писмо до министъра на образованието и науката Меглена Кунева от 3 май 2016 предлага промени в ученическия бележник и училищните правилници, пише actualno.com.
Още в началото на писмото си той поставя въпроса защо в ученическия бележник няма графа за похвали, а само за забележки. Веднага след това уточнява, че според училищните правилници забележката е вид наказание, и по този начин става ясно, че бележникът наред с оценките за успех, служи за записване единствено на лошите постъпки, а добрите такива се игнорират, понеже за тях място не е предвидено. По този начин текущо през учебната година се регистрират само лошите действия на учениците, от което за последните постоянно се напомня, а нерегистрирането на добрите води да тяхната бърза забрава.
Според второкласникът това освен, че не е честно и не помага за добрите отношения в училището. Ученикът смята, че ако целогодишно системно се поощряват добрите постъпки, както се наказват лошите, това хем би намалило агресията между учениците, хем и самото ходене на училище би станало по-приятно за всички. По този начин и в масовия случай изреченото от учителя „Дай си бележника!” няма да звучи страшно.
Накрая второкласникът завършва с надеждата, че отворената форма на неговото писмо ще предизвика вниманието на обществото и много хора, сдружения и организации публично ще дадат своята подкрепа за предложените от него промени в ученическия бележник и училищните правилници.
Ето и пълния текст на писмото:
Уважаема, Госпожо Министър,
аз се казвам Боян Ганев и съм ученик във Втори клас. Пиша Ви това писмо, за да Ви задам следния въпрос: Защо в ученическия бележник няма графа за похвали? В него има място само за оценки, отсъствия и забележки.
Вече научих, че забележката е вид наказание. Така пише в училищния правилник. А ако някой направи нещо добро и заслужава похвала, това не е толкова важно, за да бъде записано в бележника! Значи, важно е завинаги да се запомни само лошото поведение!
Аз вече имам няколко забележки в моя бележник, но се е случвало да правя и добри постъпки, само че, сега си спомням само три. Но, съучениците и учителите ми едва ли ги помнят! А, лошите си стоят в бележника и няма как да бъдат забравени. Това не е честно!
Аз мисля, че ще е много по-справедливо ако и добрите и лошите постъпки имат еднакво място за записване в бележника. Нали в училище ни учат, че всеки човек има и добри, и лоши качества? Обаче, сегашният бележник не показва добрите качества и постъпки. Защо? Може ли това да бъде променено? Даже си мисля, че ще е още по-хубаво ако се случи следното: В училищните правилници също както сега са определени и степенувани наказанията за лошо поведение, да се определи и начин за отбелязване и запомняне на добрите постъпки в течение на самата учебна година. Сега, единствено в края на учебната година дават грамоти за отлични постижения само в ученето.
Много се надявам и това предложение да Ви хареса и да го одобрите. Ако това се случи, мисля, че така ще се намали и агресията в училищата изобщо. На нас, учениците, вече няма да ни звучи страшно "Дай си бележника!" и ходенето на училище като цяла ще стане много приятно!
Надявам се, че отворената форма на моето писмо ще привлече вниманието на цялото общество, и много хора и организации ще одобрят моите идеи.
Много благодаря!
С уважение, Боян Ганев.