Точки сменят оценките на матурите и националните външни оценявания след седми и десети клас. Така вместо шестици, петици и двойки, учениците ще бъдат оценявани в точки. Резултатите им няма да бъдат приравнявани по шестобалната система. Това предвижда законопроектът за предучилищно и училищно образование, който бе гласуван от депутатите от образователната парламентарна комисия на второ четене.
Следващата стъпка е законопроектът да влезе в пленарна зала, където да бъде гласуван окончателно. Точки ще сменят оценките и на изпита, с който учениците от 12-и клас на професионалните школа придобиват професионална квалификация Количествени оценки няма да се поставят и на учениците от първи до трети клас включително, предвижда още документът. Половината от текущите изпитвания на учениците пък ще са под формата на проекти. Законопроектът предвижда и повече автономия за школата. Така училищните ръководства ще имат правото да определят профилите и професиите, както и самостоятелно да избират и съставят свои учебни планове за съответния клас. Те ще могат и да разпределят учебната програма в зависимост от потребностите на учениците, да определят учебните предмети и да разработват учебните програми.
Именно липсата на свобода в българските училища в момента демотивира голяма част от младите учители. Както „Монитор” вече писа, една от основните промени, които претърпя законопроектът между първо и второ четене е свързана с финансирането на частните училища от страна на държавата. Депутатите гласуваха принципа „парите следват детето“. Както държавните, така и частните училища ще бъдат атестирани на всеки четири години. При слаби оценки субсидията за частните школа ще се спира, докато не подобрят резултатите си.
Народните представители обаче приеха текстове, които задължават частните училища да приемат 20% от учениците си без пари, ако получават субсидия от държавата. Идеята е без такси да учат децата с изявени дарби и учениците със специални образователни потребностите Предложе-нието за тази поправка беше на Реформаторския блок. Частните училища изразиха силното си недоволство от приетите текстове с мотива, че не могат да си позволят финансово да приемат 20% от учениците си без пари. Какво ще бъде прието окончателно, ще стане ясно в пленарна зала.