По 70 лв. на месец за занималня искали от родители в някои пловдивски основни държавни училища. Обучението на мъниците след редовните часове се провеждало в обикновена класна стая, а ръководствата на школата се оправдавали, че трябва да плащат заплати на преподавателката и затова искали пари от родителите. В същото време директорите отказвали да открият втора безплатна занималня, защото нямали достатъчно свободни помещения. За парадокса се оплакаха в „Монитор” майки от Пловдив.
„По закон занималнята е безплатна и не е редно да се събират пари от родителите”, коментира служебният зам.-министър на образованието Ваня Кастрева. Тя допълни, че ще нареди на Регионалния инспекторат по образование в Пловдив да изпратят писмо до директорите, в което да припомнят, че подобно събиране на пари е незаконно. Когато научим кои са конкретните училища, ще бъде наредена и проверка, коментира още Кастрева.
Голяма част от елитните училища в столицата няма да разкрият групи за занималня за пети клас, показа проверка на „Монитор”. Причината е липса на материална база.
„Нямаме свободно помещение да разкрием група, а делегираните бюджети не позволяват да се строи допълнителна база”, коментира директорката на столичното 31-во СУЧЕМ „Иван Вазов” надежда Николчева. Тя добави, че с предимство за занималня се класират деца, които имат нужда от подкрепа за справяне с уроците, ученици от социално слаби семейства или хлапета, чиито родители са много ангажирани и не могат да осигурят грижа за децата си след учебния ден.
В 137-о СОУ „Ангел Кънчев” в „Люлин” също няма да има група за занималня за петокласниците, отново заради липса на база. Същото е положението и в еврейското 134-то СОУ „Димчо Дебелянов”, както и в 35-о СОУ и 133-то СОУ, известно като Руското училище. В някои школа все пак обаче се намират и компромисни решения. Така например в столичното 119-о СОУ „Академик Михаил Арнаудов” ще има смесена група за занималня от четвъртокласници и петокласници. „Само девет деца от 5-и клас са подали молби за целодневно обучение, което е недостатъчно за сформиране на цяла група”, обясни директорът на училището Диян Стаматов. Затова хлапетата ще посещават занималня в една група с по-малките ученици.
В повечето школа групите за занимани са смесени. В тях попадат деца от два поредни класа – например второкласници и третокласници.
Целодневното обучение ще се въвежда поетапно, като всяка година обхватът се разширява до учениците в седми клас, е записано в Закона за народната просвета.