Възпитаникът на математическа гимназия „Д-р Петър Берон" във Варна Христо Стайков е пробил в САЩ с едно от изобретенията си - Ipod приложение, което показва връзката между математиката и картините на Мориц Ешер - холандски художник, известен с равнинните изображения на невъзможни в триизмерното пространство фигури.
Мултимедийният продукт вече се ползва в редица американски училища - чрез него децата имат възможността да рисуват, без да познават в цялост математическите зависимости и симетрии. Христо Стайков е разработил приложението преди две години, докато е бил в 8-ми клас, разказа Елеонора Павлова, преподавател по информационни технологии и научен ръководител на младия талант, пише "Новинар".
По време на среща с кмета на Варна Иван Портних десетокласникът представи и друга своя разработка, за която също търси практическа реализация - устройство, което регистрира неравностите по пътя. Кутията със сензори, създадена от Христо, трябва да бъде монтирана в автомобил. Изобретението може да използва данните за ускорението на колата, на базата на които прави прецизни изчисления за неравностите по пътното трасе и техните параметри. Чрез използването на GPS координати устройството директно предава и наслагва получената информация върху интерактивна картата.
„Община Варна може да бъде полезна за доразвиване на този проект и прилагането му в практиката, особено ако успеете да включите опция за подаване на информация към картата и от страна на гражданите. Проблемът с пътната инфраструктура в града е сериозен и ние имаме стратегия за решаването му - с пълна рехабилитация на улиците. Този процес обаче изисква време, затова ще се радвам, ако заедно успеем да реализираме това ново функционално приложение, което ще бъде в полза на хората. В мое лице имате партньор, който ще предостави всички условия за това младите таланти на града ни да бъдат чути и признати", каза Иван Портних.
Христо Стайков пък прие предизвикателството да доразвие проекта, като създаде възможност за пряко участие и на гражданите по попълване на данните за състоянието на различни пътни локации. Внедряването на подобна интерактивна система за състоянието на пътищата в реално време ще помогне за по-бързата реакция на общината по отстраняване на неравностите, а на шофьорите - да подбират маршрута си така, че да избягват проблемните участъци, обясни десетокласникът.
Елеонора Павлова сподели, че вероятно ще бъде създаден по-голям екип, който да развие приложението за борба с уличните дупки. „За нашите ученици е много важно трудът им да бъде оценен и да намери практическо приложение, това ги вдъхновява и мотивира", сподели тя.