Успехът на детето в училище има пряка връзка с броя на книгите в дома му. Колкото по-богата е домашната библиотека, толкова по-високи оценки има ученикът. Това показва анализът от международното изследването за грамотност PISA 2012, информира в. "Монитор".
Според изследването децата, които са изкарали най-много точки на международния изпит, имат средно между 200 и 500 книги у дома. Учениците с най-ниски постижения пък или не притежават нито една книга, или имат не повече от десет в библиотеките си у дома.
Според изводите от изследването образователната система и социално- икономическа среда са основните причини за незадоволителното представяна на българските ученици на PISA 2012.
Децата с по един безработен родител имат средно с 44 точки по-нисък резултат от връстниците си, чиито майки и татковци имат работа. Според изследването дори рискът детето да има слаб успех е по-голям, ако безработният родител е майка му, въпреки че принципно трудовият статус на бащата влияе повече върху социално-икономическото положение на семейството.
Българските ученици намират математиката за интересен, но труден предмет, показват още анализите от PISA 2012. 62 на сто от деветокласниците заявяват, че алгебрата и геометрията са им интересни. Едновременно с това обаче 70% от 15-годишните българчета се притесняват, че уроците по математиката са трудни и неразбираеми и се чувстват безпомощни, когато трябва да решават задачи.
Почти толкова се тревожат и че могат да получат ниски оценки по смятане.
Въпреки трудностите, които срещат в усвояването на материала по математика, болшинството от българските деца – 79%, съзнават, че математиката им дава шанс за по-добро образование и работа. Всеки втори тийнейджър свързва бъдещата си професионална реализация с математиката и 62% с природните науки.
Друг проблем у нас са различните професионални стандарти в училищата. По-големите школа разполагат с повече ресурси и могат да предоставят на учениците си по-голямо разнообразие от възможности за обучение и извънкласни дейности. Изследванията показват още, че колкото по-строга дисциплина има в училище, толкова по-високи са постиженията на децата. Връзката учител-ученик, както и училищният климат също са от водещо значение за успеха на българчетата.